Historien bakom Jetski in Sweden

Här ligger artiklar från några förare och andra personer som påverkat
jetski intresset senaste 10 åren som skrivit här

Historien bakom Jetski in Sweden

Inläggav Admin » 4 februari 2016, 20:40

Verkar inte bättre än att det är dags för mig att göra entre och lägga mig under luppen då flera av våra duktiga race förare gjort det.Som flertalet säkert vet är det jag som startat och driver Jetski in Sweden men för de som inte redan visste det så vet ni det nu.
SAM_0454.JPG



Namn: Per

Född: 77

Bor: Mockfjärd

Aktuell: Startade,skapade och driver Jetski in Sweden.se

Maskin: Yamaha Superjet-99

Klubb: "FJRC" Falu JetRacing Club

"GJRC" Gävle Jetracing Club

Styrka: Envis som en åsna

Svaghet: Cenil,tankspridd och saknar i princip tävlingsinstinkt så race är inget för mig.

Det roligaste jag vet: Mycket men Jetski freeride är nice

Om 10 år gör jag: Ser tillbaka hur jetski ökat som intresse samt blivit (om inte lagligt) allt mer accepterat i Sverige och att Jetski in Sweden med dess medlemmar haft en stor del i det.Förhoppningsvis finns forumet kvar och är en bra mötesplats för nya som erfarna förare.

Förebilder: Alla som brinner för det dom gör oavsett intresse och givetvis blir bra på det.För jetski sporten tror jag bra förebilder för jetski sporten idag är Jessica Borgström,Stian Schjetlein och Marcus Engvall mfl

P1010047.JPG


Övrigt:

Då har över 3 år gått sen starten av detta forum,tusan vad tiden ramlar på kan man säga.Hur det hela började för de som inte var med "förr" så var det enda forumet för jetski och vattenskoter förare jetskisweden.se.Ägaren till det forumet ville inte fortsätta samt Guppa skapades strax innan jetskisweden gick i graven efter att förhandlingarna om övertagandet gått i stöpet mellan bla mig och honom.Då jag inte trivdes på Guppa forumet iom att det kändes mer "sittmaskins" anpassat samt fler orsaker så startades Jetski in Sweden.Att jämföra jetski (ståmaskiner) med vattenskoter anser jag är som att jämföra mc och bil även om vissa inte ser den skillnaden. Mitt mål då var 100 medlemmar,det var nog en aning i underkant med tanke på hur många vi idag är och ändå fattas ganska många utövare än.Att antalet medlemmar ökar är bra men det viktigaste är att man ska få den hjälp man söker.

Hur jag ramlade in på jetski vet ja inte riktigt men det började för som så många andra med ett "kap" i form av en renoverad Kawasaki 300 -91.Ganska omgående visade sig vara en icke renoverad/sliten -86:a ingen unik händelse tyvärr.Efter det blev det både Kawasaki 550 90:a (ja helt otroligt det var en 90:a) men den såldes snabbt då skillnaden var för liten då den trimmade 300:an gick bättre.En Squarenose från -90 i bra skick inhandlades,en maskin som bara gick utan några problem.Efter ett besök hos grabbarna i Gävle insåg jag att en nyare Yamaha skulle det bli och ganska snart blev man ägare till en Riva trimmad -99:a och på den tiden var trimmade inte så vanligt som nu samt flera ansåg att "trimmat bara går sönder,köp inte det".De är i grunden samma maskin som jag har i dag och den gick alla år utan problem så rätt justerat funkar trimmde jetski.Ser man tillbaka på det hela så blev man på gott och ont tvingad att lära sig maskinerna,något som jag sett till att i den mån jag kunnat hjälpa andra i samma sits som mig.

Framöver då hur ser det ut? Förhoppningen är att samma och gärna fler förare inom race men även att freeride samt free style träder fram och delar med sig vad dom kan med liknande artiklar som tidigare.Tycker fortfarande att det är lite för mycket "locket på" inom freeride/style och det gynnar ingen speciellt jetski sporten så är det inte bra.Att ha träffar är både nytta samt nöje inte minst men då utövarna oftast är utspridda över hela landet så vore det bra om personer kunde dela med sig av sina kunskaper via nätet.Då årets "jetski in sweden" träff inte annonserades ut blev vi knappa 10 förare men den gav mersmak och till nästa år blir den förmodligen av i Maj/Juni men exakt datum är när tävlingskalendern för 2013 är satt så man inte krockar.Några artiklar från Vip delen kommer att släppas 1gång per månad för alla,blir de lite mindre enklare artiklarna,filmer eller annat som kan vara intressant att veta.
Användarvisningsbild
Admin
Site Admin
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 31 januari 2009, 18:12

Återgå till Svensk Jetski historia från forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst