Jetski trim topplock överblick

Sammanfattning av olika jetski trimtopplock,
förklaring av kompression och olika typer av
förbränningsrum etc

Jetski trim topplock överblick

Inläggav Nesam » 16 mars 2015, 10:44

Övre är ett med lösa förbränningsrum och det nedre ett original helgjutet.
Dessa är till Yamaha Superjet men pricipen är den samma för andra tillverkare.
jetski topplock.jpg

Då ska vi förklara den delen i trimningen som ökar kompressionen nämligen topplocket.Inom jetski finns generellt 2 typer av topplock det helgjutna och det med lösa förbränningsrum kallad Domes.
Det helgjutna finns både som original och högkompressions.Fördelarna med dessa är att de är billigare samt eventuellt vid litet squish mått kan reglera med topplocks packningen.Nackdelarna är att om de blir märken eller går sönder på något sätt oftast bara är att slänga.

Topplocken med lösa förbränningsrum har fördelarna att man kan köpa topplocket nytt eller begagnat och sedan anpassa kompressionen genom att byta förbränningsrum/domes.Original topplocks packning används inte utan här tätas det med o-ringar från vattnet istället.Obs att det är inte o-ringarna som tätar kompressionen,det gör foder på cylinder mot förbränningsrummet när de pressas ihop.


De finns även i utföranden med och utan Girlie vilket innebär att med girlie så byts cylinderbultarna ut mot pinnbultar som dras åt i topplocket,utan girlie så ansluts topplocket bara i cylindern som original.
Nackdelar med lösa förbränningsrum skulle vara priset möjligen men även andrahandsvärdet är bättre på dessa då man kan köpa en begagnad och köpa nya förbränningsrum så inga speciella nackdelar.

Vad gör då ökad kompression rent prestanda mässigt? Generellt så vid anslutning av en trimpipa blir registret på motorn vid lägre varvtal att maskinen blir slö för att sedan vid högre varvtal yla till,som en ketchup effekt vilket inte är så trevligt.Det man då kan göra är att öka kompressionen så att motorn blir rappare på de lägre varven men man bör även komplettera med ett annat tändsystem för att få det hållbart.

Oavsett fasta eller lösa förbränningsrum så finns dom i olika storlekar vilket mäts i CC och utbudet på dessa varierar beroende på märke,cylinderstorlek etc men med ett spann på 30-45cc ligger dom oftast på,lägre värde ger högre kompression Men vid för hög kompression måste ett bränsle med högre octantal användas annars spikar motorn sönder.För hög kompression ställer även till med vissa problem om man använder trimpipor speciellt de som generar hög effekt (läs artikeln Trimpipa så fungerar det om du inte gjort det).

Den övre är till Superjet 701 o-ringen saknas på bilden,den undre är till Superjet 760 med o-ring där.Squisen är det ytan som går parallellt med kolven,se skiss
sqi.jpg

squi.jpg


En annan faktor som spelar in för att inte motorn ska spika sönder är Squisbandet och den mest kritiska punkten är den tunna "svarvade" ringen som är längst ut på förbränningsrummet,detta är viktigt att ha koll på om du byter oavsett hur mycket trimmat eller inte du har.Ett för stort Squisband avstånd mellan kolv & förbränningsrum är ingen fara,motorn blir bara slöare på låga varv men ett för lite avstånd spikar sönder förbränningsrummet och kolven i ytterkanterna.
squish1.gif
squish1.gif (4.08 KiB) Visad 2884 gånger


Hur mäter man då sqius?Ett sätt är att göra ett kryss av tenn,i detta fall hade jag ett tenn på 1,8mm och det är bra,har man ett tunnare knöla ihop det i ändarna så du får ett riktigt mått.Måttet på hur litet mått du kan ha skiljer sig även där men i regel ligger värdena mellan 1-1,8 mm.
mt.jpg

Tänk även på att squis kan behöva ändras vid ändring av cylinder storlek tex Superjet har olika domes för 700 och 760 dvs gränsen går vid 84mm cylinder mått.81-83,5 har samma domes 84 och uppåt har andra.Lägg i kryssen och skruva dit toppen.Dra sedan runt motorn så att bägge cylindrarna knölat till tennet,skruva bort toppen och mät längst ut på ändarna av tennet med ex ett skjutmått.Om värdet är lågt ex under 1mm så bör/måste det höjas på något sätt,antingen genom tjockare topplocks packning vid helgjutna topplock och att höja cylindern via tjockare cylinderfotspackning eller svarva förbränningsrummen vid lösa förbränningsrum.Notera att Alla motorer är unika och det som kan funka på en kan göra att en annan havererar (läs "Topplocket" om du vill fördjupa dig)
Man Måste ha 100% koll på detta annars blir det ras om du ligger för lågt,för högt blir den bara lite slöare.

tenn kryss.jpg

Så här kan det se ut om man ska köpa lösa domes,i detta fall till superjet och som ni ser är det olika domes beroende på hur stort cylinderns diameter är/gränsen för det.Det vänstra är dess volym och det högra den förväntade kompression det ger Men räkna inte med att hög komp alltid är lika med bra tryck i jetskin,det är betydligt fler faktorer som spelar in som måste samspela.Läs gärna de långa men lärorika artiklar som finns här annars hoppas jag du fått en lite inblick i det hela.

Yamaha 701 up to 83mm
37cc 170 psi
35cc 185 psi
33cc 200 psi
31cc 215 psi
29cc 230 psi

Yamaha 760 up to 86mm
42cc 150 psi
40cc 165 psi
38cc 180 psi
35cc 200 psi
33cc 215 psi
31cc 230 psi
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Återgå till Jetski trim topplock

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst