Modifiera styrningen på jetski

Filmer,bilder eller text hur du kan göra allt från
justeringar,installationer & reparationer till jetski

Modifiera styrningen på jetski

Inläggav Nesam » 22 november 2019, 17:44

Tänkte ta upp en annan detalj som jag anser som viktig för att få en jetski man trivs med nämligen styrningen.
Mycket av "prestanda" har ett allt för stort focus på motorn och trim vilket inte är fel men en betydligt större och mer komplicerad investering.
Av de maskiner jag provat så har man en gång åkt med en "vassare" styrning så är det svårt att acceptera en original.
Förutom själva styrningen är det inte fel att byta vinkel på styret till en vinkel som passar dig och gärna en trevligare finger gas samt handtag så har du en investering som du inte kommer att ångra.
De flesta kan dessutom byta allt själv och vill man inte köpa nytt kan man hitta på begagnat marknaden.
Några märken som brukar nämnas är UMI,TBM,RRP,Starbar etc.
Umi styren jetski.JPG


Vad är det då man byter?De du gör är att byta styrkronan (det styret sitter fast i) vet även att det finns till vissa maskiner en förlängning som man skruvar fast på original också och de fungerar men inte fullt lika bra men till ett betydligt lägre pris.Som man kan se på bilden finns 3st hål att ansluta till om du vill ha en snabb styrning eller mer lånsam.
umi.jpg
umi.jpg (3.09 KiB) Visad 2692 gånger


Man kan också byta nozzel till en som har fler justerings möjligheter dvs fler håll och att kombinera med styrkronan kan man justera så man får det som man själv önskar.
Även här har jag sett liknande produkter som finns till styrkronan dvs du monterar på en förlängare med fler hål/alternativ men dessa är relativt ovanliga.
Har du både styrkrona samt nozzel har du en uppsjö av olika sätt att få din styrning som du själv vill ha den,snabb och tvär eller mer långsam och inte fullt så snäva svängar för att passa din körstil.En annan sak som har påverkan på styrningen är nozzelns läge,pekar den upp,ner eller vågrätt?Om man har den i ner tiltat länge kommer den att trycka ner nosen i svängarna,upp ja då blir den mer studsig och svårare att få en kontrollerad sväng.
nozzle.jpg
nozzle.jpg (18.85 KiB) Visad 2692 gånger


På en original jetski kan du i de flesta fall inte påverka detta,den sitter som den gör.
Vill man kunna påverka detta behövs ett tiltsytem antingen ett som tiltar neråt eller uppåt beroende på hur din maskin används,race brukar generellt ha ner och freestyle upp men detta är givetvis en smak sak.Vissa system går att använda både som antingen upp eller ner Men i de fallen förvänta dig ingen "backflip" tiltning.
Dessa system är relativt dyra och lite trixiga att montera du måste dra en vajer från styrets handtag och bak genom väggen till pumpens nozzel
tilt trim jetski.jpg


rrp_tilt_kit_trim_system_yamaha_155mm_4_1.jpg



Ett annat betydligt billigare och mer lättmonterat alternativ som finns till vissa maskiner bland annat äldre kawasaki är en fast ring som monteras mellan nozzel och pumpen.Kravet är att inte fästet till chassiet sitter ihop med nozzeln då funkar inte detta,nozzeln måste kunna plockas loss utan att du måste släppa bultarna till chassiet.De brukar finnas i olika grader och kan oftast monteras så den riktas upp eller ner.(tyvärr en dålig bild men det är alu ringen)Den är tjockare på ena sidan för att uppnå detta.Problemet med dessa är möjligen att veta hur mycket man vill att den ska tilta men vet man hur man vill ha det och hur många grader så är detta klart värt pengarna.
kit.jpg


Detta var allt om styrningen denna gång,fundera nästa gång du åker:Hur upplever jag styrningen,är det nått jag vill förbättra?!
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Återgå till Instruktioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst