Epoxyfylla Superjet motorblock vid portning

Filmer,bilder eller text hur du kan göra allt från
justeringar,installationer & reparationer till jetski

Epoxyfylla Superjet motorblock vid portning

Inläggav Nesam » 22 november 2019, 15:52

Om ni läst artikeln om att porta blocket så kan detta vara efterföljaren om man vill porta större eller helt enkelt tagit bort för mycket material så att det gått hål på väggen.
Är målet från början att slipa hål gör det innan ni epoxy fyller,då är det betydligt lättare att få bort luftfickor som lätt stängs in när man fyller upp med lim och som man måste arbeta bort genom att röra och "stampa" för att få ut all luft.
superjet epoxy.jpg

Det epoxy jag använde var detta som ska enligt vad det står ska fungera men 100% säker är jag inte på det,jag har tidigare använt ett som bara vissa företag får använda men man måste kunna få tag på nått enklare som fungerar så jag provar detta.
epoxy.jpg

Vi ska enbart fylla insugssidan,man kan fylla även "utblås" sidan men det görs när man borrar upp blocket för extrema cylindrar/foder för att inte få för tunn kant på blocket.Se filmen "Borra blocket bigbore" så se ni hur det ser ut och blir.
Bilden visar var vi ska fylla med epoxy,det gick åt lite mer än 1 förpackning till detta
epoxy motorblock.jpg


Kom ihåg att dra i skruvar underifrån så ni inte fyller gängorna då blir det inte så bra när ni ska montera ihop blocket.
skruvar epoxy.jpg


Fyll även innanför vid övre fästet vid tändplattan,det syns om det blivit hål där pilen pekar men fyll även om det inte blivit hål för att vara säker.
epoxy superjet.jpg


Gör ordentligt rent över allt och om det går slipa med sandpapper för att få det att fästa ordentligt,glöm inte att avsluta med en rejäl tvätt med nått lösningsmedel för att få bort all lort/fett.Blanda epoxyn enligt anvisning och se till att undvika att stänga in luft när du fyller.Ta en sticka eller dylikt och rör om tills det inte bubblar upp luft,har du slipat hål låt det först rinna ut lite innan du täcker för läckan med exempelvis en tejp då detta underlättar att eventuell luft försvinner.

När det härdat ta bort ev tejp och fyll upp så det nästan är jäms med kanten och se till att det inte finns lim på kanten.
Putsa bort om limmet högre än vad kanten är eller eventuell spill,det får Inte vara några rester kvar på kanten då tätar inte packningen senare.
62t epoxyfyllda.jpg

Ja sen var det klart,bara att skruva ihop och testa men kom ihåg att ni ev kan behöva bestycka om efter detta så håll koll på bränslet.
Om ni är det minsta osäkra ska ni Inte testa detta utan se det som ren information,använd istället maskinen som den är eller lämna in till någon firma som kan utföra jobbet.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Återgå till Instruktioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst