Impeller & Pumphus skola så funkar det

Filmer,bilder eller text hur du kan göra allt från
justeringar,installationer & reparationer till jetski

Impeller & Pumphus skola så funkar det

Inläggav Nesam » 15 februari 2016, 21:24

Impeller & Pumphus skola

För att bättre förstå hur impellrar fungera måste vi undersöka jet-pumpen, eftersom impellern själv kommer bara sprida vatten och är mycket ineffektivt. Det aktuella läget för impeller utvecklingen är något evolutionära, i motsats till revolutionär. Men ändå ett faktum kvarstår, en kanalförsedd propeller (höljt) ger högre verkningsgrad än sin öppna mot-delen. Anledningen är enkel. Kanalen kontroller vattnet och tvingar det bakåt i motsats till en propeller som tillåter vatten (eller luft) att glida utåt. Pumphjul (och jet-pumparna) arbete på principen om positiva och negativa tryck, eller push / pull koncept. Som när ett blad roterar skjuter den tillbaka vattnet (och utåt på grund av centrifugalkraften). På samma gång måste vattnet rusa in för att fylla utrymmet mellan bladen. Detta resulterar i en tryckskillnad mellan de två sidorna av bladet: ett positivt tryck (eller att trycka effekt på bladytan) och ett negativt tryck (eller dragande verkan på bladet tillbaka.) Denna verkan förekommer på alla bladen runt cirkelns rotationsriktning. Dragkraft skapas av vatten sugs in i impellern och accelereras ut på baksidan. Men på grund av den ökande effekten (virveln) i vattnet som lämnar bakkanten av bladet måste passera genom statorer (uträtnings vingar) för att räta ut sin bana. Statorerna ökar också hastigheten med katapull effekt som liknar det som uppstår på den bakre kanten av ett blad. För att ytterligare förbättra hastigheten passerar vatten genom venturiröret/nozzeln innan det slutligen lämnar pumpen. Venturi /nozzeln fungerar enligt principen att en begränsning eller minskning i linje storlek kommer att skapa så vattnet accelererar då samma volym skall kunna förverkligas i andra änden av begränsningen. Det är där du får "Jet" i pumpar. Nybörjare tror att styr nozzelns storleken är vad som bestämmer dragkraften vilket inte stämmer,styrmunstycket är bara till för att leda/styra kraften i "rätt" riktning.Impellerns utformning och effektivitet är starkt kopplad till de andra komponenter som utgör jet-pumpen dvs intagets volymetriska område, laminära övergången i intags huset, statorbladens område och vinkel, graden av komprimering, pumpens "blad område" , utgångsmynningens dimension, massa och vikt hos skrovet och pumpens placering eller djup.Det har funnits en mängd impeller konstruktioner genom åren med jetski och senare vattenskoter eran.Många har en design som passar bra i teorin men i själva praktiken inte fungerat så effektivt.Följande saker har gjort att det har gjort stora framsteg i impeller design och några som inte blev så lyckade.
pump_jetski.png

ROSTFRITT STÅL: Det första stora klivet framåt var användningen av rostfritt stål i stället för aluminium. Detta minskade den nödvändiga mängden metall som behövs för styrka och sålunda ökas den tillgängliga ytan för att skapa dragkraft. Detta minskade också navets diameter vilket leder till en större yta i vilken vatten kan passera genom pumpen.

Överlappande BLAD: Nästa stora steg var överlappande blad som gav en ökad bladarea att påskynda vatten och samtidigt öka vakuumet.Viktigt att få mer vatten upp i inloppet och därmed producerar mer dragkraft. Det kommer en punkt där överlappande blad når en gräns att en ökad bladlängd . (Leonardo da Vinci)

PROGRESSIVE PITCH: Mindre stigning ger större acceleration men minskar toppfart. Större stigning minskar acceleration men ökar toppfart. Genom att kombinera mindre stigning i framkant och övergår till en större stigning vid bakkanten får du faktiskt det bästa av två världar. Men progressiv stigning har begränsningar när den kombineras med överlappande blad! Det kommer en punkt där den ledande kanten på bladet börjar stänga område på bladet bakom den. Detta blir mer märkbar i en Helicoil design. Progressiv stignings teknik tillåter impellern att ta en given mängd vatten per blad vid en given pitch vinkel/stigningsvinkel (det lägre pitch numret) och övergången den till en mer aggressiv pitch (det större numret). Detta koncept fungerar ungefär som en katapult. Samtidigt minskar en mindre lutande framkant laminär separation på grund av en lägre stigningsvinkel. Laminär separation resulterar i kavitation eller separation av luft från vatten. En större gälld framkant kan ta för mycket vatten vilket överbelastar motorn och minskar accelerationen. Om den främre kantvinkeln är alltför aggressiv skapar den en paddel effekt som "örfilar" vattnet istället för att föra det längs bladet.Om du undersöker progressiv stigning på en impeller från sidan kommer du att se att pitchen/vinkel på bladet är konstant när den är ansluten till navet men de yttre kanterna av bladet inte är det. Det är här begreppet PROGRESSIVE kommer ifrån. Anledningen till att detta fungerar är att den ansluter tre grundläggande principer. Acceleration, Centrifugalkraft och Hastighet. När vatten kommer in i framkanten av bladet accelereras det. Under övergången till den bakre kanten den konstanta kordan hos bladet nära navet och den ökande storleken av navet tillsammans med centrifugalkraft för att driva (och trycka) vatten mot den yttre kanten av bladet. Detta resulterar i en gemensam kraft vilket ökar hastigheten hos vattnet som lämnar bladet. Även om vatten inte är komprimerbart emulerar detta system lite komprimering.

KICKS: När vatten börjar acceleration från den främre kanten till den bakre kanten slungas den(nominellt) för att öka hastigheten. Det kommer en vändpunkt med avtagande avkastning på detta också, dvs minskad rpm, kavitation, etc.

Svep: Mariner införde denna design för ett par år sedan till vattenskoter industrin. Men de kan inte ta åt sig hela äran. Det har funnits i många år i Australien inom Jet Boat Racing. Konstruktionen har bra teknisk lösning men den har begränsningar. En svept framkant kommer skära igenom vattnet, minska kavitation i motsats till en rak vinkelrätt mot navet (branschstandard) vilket ökar laminär separation i spetsen.Dessutom kan en svept konstruktion erbjuda mer bladarea som resulterar i mer vakuum. Tyvärr kan denna design inte bidra till progressiv stigning vilket är långt mer värdefullt.

Smala Hubbar: Detta gäller rostfria i stället för aluminium. Ett smalt nav tillåter mer vatten och ger mer bladområde för acceleration vilket är mest värdefullt vad gäller smala hubbar är reduceringen av "blow-out" i framkant av navet.

KOMPOSITER: Du kanske aldrig hört talas om dessa men produkten gjordes tillgänglig av en pionjär i jet-pumpen industrin och har en stark teknisk förtjänst om den är ansluten till rätt design och material. Kompositer är lättare vilket möjliggör snabbare acceleration och potentiellt ökad RPM på grund av mindre roterande massa. Amerikanska Turbine har väckt denna på marknaden bara för att finna att vattenskoter branschen dominerades av namn som Skat-Trak och SOLAS och ingen uppmärksammade dem så de drog sig tillbaka.Det är olyckligt att många nya tekniker inte hittar sin plats på marknaden på grund av konsumenternas skepsis och brist på utbildning.

Lutning: Nyligen införde en mindre känd tillverkare, Nu-Jet, en impeller med en aggressiv lutning med överlappande blad.NU-Jet Destroyer har fördelar som liknar en chopper prop i utombords prestanda kretsar men med den yttre kanten på bladet avskuret. Utan överlappande blad kan denna impellern inte skapa vakuum som behövs för att hålla en vattenskoter som färdas med 60 km / h "limmad" till vattnet. Vakuum är den viktigaste ingrediensen i jet-pump prestanda och vattenskotrar hantering. Med rätt tonhöjd kan denna utformning ger bättre acceleration och toppfart i lugnt vatten men kan begränsa prestanda i hårt vatten på grund av förlusten i vakuum. Deras annons referens "motreaktion från överlappande blad". I teorin är detta sant som liknar "blade-slap" med rotorer på en helikopter. I en jet pump applikation skulle detta ske endast om volymen/trycket blir tillräcklig mellan bladets framsida och bladets baksida vid ingången vilket skapar tryckförlust.Lutningen av Nu-Jet impeller är så aggressiv att det skulle vara omöjligt att ha överlappande blad utan att navet får rätt längd.Bilden:Solas vänster,Nu jet höger
solas vs nujet jetski.jpg
solas vs nujet jetski.jpg (5.79 KiB) Visad 6660 gånger

NY TEKNIK Eftermarknads tillverkarna av impellers är något begränsade i vad de kan utveckla. Deras primära mål är att göra impellers som ger bättre prestanda än den impeller som medföljer varje ny vattenskotrar. De flesta av OEM: s har inkluderat någon form av rostfritt stål och eller progressiva beck impellers som valdes för att ge den bästa "allround" prestanda för en given farkost baserat på det tillgängliga vridmomentet och varvtalet som produceras av en viss motor. I de flesta fall kommer motormodifieringar diktera behovet av en impeller bättre anpassad för vridmoment och varvtal finns från nämnda ändringar. Detta kommer att resultera i ökad hastighet och / eller acceleration i de flesta omständigheter. De nuvarande generationen jet pump konfigurationer och placeringar är den verkliga begränsande faktorn. När ledande tillverkare börjar införliva mer avancerade pumpkonstruktioner, det vill säga dubbla steg axialpumpar, yt piercing jet enheter pump, variabla venturi rör geometri, vakuum förbättrade intag och några av de andra teknikerna som vi banat väg in i produktions fartyg kommer vi att börja se en helt ny era av impeller mönster, storlekar, material, applikationer och resultat. Ett viktigt område att undersöka nu är om aktuella generationers impellrar inte har tagits upp av någon av tillverkarna.

Här är några av dessa områden

1.Den tryckskillnad mellan området belägen omedelbart framför och direkt bakom den främre kanten av varje blad vid roten. Detta problem yttrar sig i form av kavitation "brännskador" på detta område.

2.Kontrollerad hydraulik där den yttre kanten av bladen möter den inre fodrets vägg. Kom ihåg att vatten inte bara tvingas bakåt på ett blad utan pressas utåt också. Det är effekten av vatten mot det inre fodrets vägg som väsentligen minskar den samlade verkningsgraden av nuvarande enstegs axialpumpar pumpar.

3. "SANT" variabel stigning på impellers. Detta kan åstadkommas via mekaniska medel och aktiveras av variabler i hydrodynamiska trycket. Centrifugalkraft kan aktivera bladrotationen och hydrodynamiskt tryck kan styra anfallsvinkeln.

Det är också möjligt att skapa en verklig variabel stigning på impellern utan rörliga delar. Framtiden för pump-och impeller design är i Reflex TEKNIK. Militära forskningsprogram utvecklas dessa material och vi har arbetat med dem i större utsträckning. Medan de fortfarande är skyddad teknik och därmed regleras och skyddas vid denna tidpunkt finns det en mängd av framtida tillämpningar som kommer synas på den vanliga marknaden framöver.



Källa:Kevin Cameron

Översatt & Komplimenterat:Jetski in Sweden
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Impeller & Pumphus skola så funkar det

Inläggav Nesam » 16 maj 2020, 17:00

Fick en förklaring på varför många kawasaki 550 jetski har 300/440 pumpar,jag har hört att dom är bättre
men ingen har sagt på vilket sätt men detta fick jag vet nyss.


Some 550's have 440 pumps because people change them sometimes, because the 440 pump design is better like the 650 and 750 pumps "axial" design,
and a 550 is a "mixed flow" design.
The 440 pump will allow the engine to spin a higher rpms and process more water at a time to make thrust, whereas the 550 pump is like squeezing your thumb
over the end of a water hose to make thrust. here are the two designs. in this diagram you can see how the water changes direction more times in the mixed flow design
whereas its a straight though flow in the axial flow design.
Jetski 550 pump vs 440 jetpump.jpg
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo


Återgå till Instruktioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst