Portning Superjet motorblock

Filmer,bilder eller text hur du kan göra allt från
justeringar,installationer & reparationer till jetski

Portning Superjet motorblock

Inläggav Nesam » 10 maj 2015, 10:23

Tänkte visa hur man kan porta ett block till en jetski,i detta fall ett Yamaha 61X Superjet block.Min lilla erfarenhet av Kawasaki sx-r 800 är att de redan har ett i grunden bra block att utgå ifrån och liknar ett portat Superjet block redan från fabrik.
Jetski in Sweden verktyg.jpg

Det vi ska göra nu är att porta Utan att behöva epoxy fylla det vilket innebär att en ganska mild portning.Det lätt kan gå hål på godset eller riskerar att det blir för tunn vägg som senare i drift kan spricka då det utsätts för påfrestning vilket resulterar i att maskinen går dåligt eller i värsta fall går sönder.

Jetski in Sweden portning fre.jpg

På bilden kan ni se hur blocken ser ut på insugs sidan original,"bullarna" ni ser i nedre delen av blocket är de vissa fyller ut med special epoxy.Det görs för att få en slät,jämn,rak yta och skapar ett bättre flöde men detta kräver speciell epoxy samt grundligt förarbete och inget vi ska gå närmare in på här och nu.

Jetski in Sweden epovy hl.jpg

Det är i dessa urtag det går hål om man slipar för mycket,detta är ena blockhalvan och givetvis är det lika på den andra sidan.Om man nu slipar så det går hål eller man önskar att porta mer än så fyller man dessa med special epoxy,läs artikel om "epoxyfylla blocket"

Jetski in Sweden kan g hl.jpg

På bilden visas ännu en plats att hålla koll på innan för tändplattan nedanför fästet,där kan det bli tunt eller gå hål om du portar "stort" vilket Inte är bra.Om det bli hål samma sak här epoxy limma.
Jetski in Sweden portning grovt.jpg

Nu har första grov rensningen gjorts med en rasp på borrmaskin,ta det lugnt med detta då raspen tuggar aluminium rejält och det kan lätt bli för mycket!Att göra nu blir att finputsa med dremmel slip med olika stift för att få en jämn och fin övergång samt släta väggar.

Jetski in Sweden mter passare.jpg

Jetski in Sweden mter tjocklek.jpg

Att använda passare och skjutmått fungerar bra för mig,det finns säkert andra sätt att få avstånden lika.
Bredden som är säker utan att man slipar hål är minimalt 12 i höjd (bilden med skjutmått)och hålen 9mm i diameter samt bredden mellan ytterkanterna/totala bredden 70mm.
För att hålla koll på måttet i överkant ristar jag in med skjutmåttet och fyller det med tusch för att inte slipa för mycket.Märk även upp på bredden för att inte slipa hål vid bla svänghjuls sidan.

På bilden med skjutmåttet är grovrensningen gjord och på sista är det finputsat med dremmel slipen samt sandpapper för finaste finish.Som vissa kanske ser är hålen fyllda med epoxy på sista bilden,detta för att kunna göra en artikel om just epoxi fylla blocket.Hoppas ni lärt er något av detta och gör inget om ni är det minsta osäkra,rådfråga någon som kan eller lämna in.
Bilagor
Jetski in Sweden fyllda.jpg
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Portning Superjet motorblock

Inläggav Nesam » 9 april 2021, 08:21

Hittade även denna film som visar detta
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo


Återgå till Instruktioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst