Mer Jetski åt folket!
Jetski är egentligen Kawasakis benämning på vattenskotrar, men som idag ofta förknippas med den mer rätta benämning ståskoter / stand up skoter. Hur som helst är det grymt kul att köra, drar förhållandevis lite soppa (framförallt om man jämför med värre sittskotrar på både snö och vatten) och maskinerna håller dessutom förhållandevis bra. Undantag finns såklart men jag har meckat 10 gånger mer snöskoter i vinter än vad jag meckat jetski (förlåt, jag menar ståmaskin) på 3 år.
Här kommer lite info om de vanligaste modellerna:
Kawasaki SX-R 800
Den mest lättkörda är Kawasaki SX-R. Kostar från ca 35 k kr. Den är lite större, tyngre och mycket stabilare än alla med undantag av S4:an. En bra bojbane/race maskin. Kom 03 med samma tändsystem som sxi, därför rekommenderas -04 och framåt. Sägs att den slutas tillverkas iår.
Yamaha Superjet 701 96-07
Mer lekfull skoter än SX-R, prestandan är på samma nivå som SX-R om man räknar hk/kg. En riktigt rolig hopp och lek skoter. Jag är grymt nöjd med min men skulle gärna ha 08- skrovet.. Pris från ca 30 k kr.
Hydrospace S4
Svår att få tag på, kostar ca 50 k kr. Högt nypris (ca 120 k kr). Den största och tyngsta stå maskinen som endast lämpar sig till race. Unikt är att det har 4-takts motor. Tror dem slutar tillverka den nu.
Polaris Octane
Grym skoter som är grymt svår att få tag på, iaf i Sverige. Som jag förstått det är den både lekfull och stabil med bra med kräm. Över 100 hk original. Tillverkades i få ex runt 2004. Pris är svårt att säga. Eric Malone (grym freestyle kille) körde Octane innan han själv började utveckla sina EME skotrar.
Yamaha Superjet 701 08-
Samma koncept som 96-07 men med ett nyare skrov som är stabilare och mer lättkört, pumpen är flyttad bakåt för bättre grepp. Passar både på bana och för freestyle. Ett säkert köp skulle jag säga även om designen är från typ 96, men vem bryr sig. Pris från ca 45-50 k kr.
EME 1100cc
Eric Malone har utvecklad detta monster med 210hk och bara det bästa av allt. Pris ca 300 k kr.
Kawasaki SXI/SX
Har aldrig kört någon men den liknar Superjet 96-07 men med något sämre prestanda. Prisvärd då jag har sett maskiner från ca 20 k kr.
Rickter
Grym skoter, skulle jag köpa en så skulle jag köpa en färdig från x-h2o forumet för det blir dyrare och tar mer tid än vad man tror innan allt är klart, kanske 100 k för en sjysst + frakt, moms osv. Vad det är för motor som sitter i varierar kraftigt.
BOB
Bygg din egna maskin, BOB=Backflip On Budget. Pris är väl ca 30 k kr för bara skrovet. Sen tillkommer alla delar, och samma sak gäller här, du bör veta vad du beger dig in på för det blir dyrare i slutändan än du tror.
Yamaha Superjet 650
Samma skrov som 701 96-07. Bommen sitter längre bak vilket gör den mer svårkörd. Fulare och klenare maskin än 701. Pris från ca 18 k kr.
Det finns billigare maskiner
Äldre maskin än så rekommenderar jag inte. Dem är klena och är lite tvålkopps varning. Kan bli lite meck och inte helt enkelt att få tag på delar. Tycker du att det är kul kommer du garanterat vilja byta upp dig snabbt ändå.
Utrustning
Desto mer tillbehör som sitter på desto bättre, även för nybörjaren, för det första blir maskinen mer lättkörd om man sätter på prylar som ändrar dess egenskaper i vatten, t.ex. tubbies, pumpsko, platta osv. För det andra så kommer man vilja byta prylar efter en säsong iaf, ja eller jag ville det iaf.
Tillbehör
Platta (Nypris ca 2500 kr)
Bättre grepp, mer lättåkt
Pumpsko/Intag (Nypris ca 2000 kr)
Bättre grepp, mer lättåkt
Stål Impeller (Nypris ca 3000 kr)
Ger lite högre topp fart eller bättre acc beroende på typ.
Tubbies / Sponsons (Nypris ca 2000 kr)
Maskinen blir stabilare, bättre grepp i svängarna.
Trimpipa (Nypris ca 8000 kr)
Mer effekt, gör betydlig skillnad. Finns olika typer, torr/våt pipa. Torr kan passa bättre till race och våt pipa till freestyle. Själv tycker jag min torrpipa funkar grymt till freestyle.
Topp med lösa förbränningsrum (Nypris ca 3500 kr)
Mer effekt, ger möjlighet att själv välja domes.
MSD Enhancer (Nypris ca 2000 kr)
Tändförstärkare, bättre acc. Helst total loss ... dyrare ...
Starkare Bomfjäder (Nypris ca 500 kr)
Bommen blir "lättare"
Alu bom (Nypris ca 8000 kr)
Snyggare, bättre kontroll, hållbarare, längden kan justeras.
Foot holders (Nypris ca 1500 kr)
Kräver lite jobb för att få dit, men är grymt att ha om man är ute efter freestyle.
Hand holders (Nypris ca 500 kr)
Kräver lite jobb för att få dit, men är grymt att ha om man är ute efter freestyle då det är mycket lättare att klättra på huven, dessutom kan man enkelt sätta sig framför styret på transport sträckor.
Scupper valve (Nypris ca 1000 kr)
Rekommenderas starkt, självläns som fungerar bra, har själv dykt en del med skotern utan problem och drar inte på batteriet som länspumpar gör. Framförallt bra om du vill ha ett oladdat svänghjul.
Listan kan göras lång ...
Sugen? Kolla in denna klassiker från Malone
http://www.youtube.com/watch?v=BliCQvf3Vy0
Eller min video:
http://www.youtube.com/user/Kapteeen1?f ... YzZfPyGbJ4
När ni sen köper maskin, provkör så ni känner att maskinen går bra och gå på magkänslan, kolla mer på skick än på årsmodell men vissa saker kan vara bra att kolla upp vid köp:
Enklare saker att kolla vid ev. köp:
Viktigaste är nog att kolla kompet i motorn, bör väl ligga 7-8 bar, men båda cyllarna ska ha samma komp. Har ni möjlighet så kolla med kamera så cylindrarna ser fina ut inuti. När ni ändå skruvar ur tändstiften så kolla att stiften inte är mot det vita hållet (då har den gått för varmt, eller snålt), är dem svarta har den gått fett och det gör inte så mkt.
Titta på impeller och slitring, lys med en ficklampa i pumpen bakifrån, man ser rätt lätt om impellern/eller slitringen är skadad, vilket kan vara en riktig effektdödare. Kollar man så förstår man hur det ska se ut / inte ska se ut. Dessa delar går såklart att byta men kostar ett par Vasa.
Kolla läckage i skrovet, antingen så fyller man upp skrovet med vatten på land eller så torkar man ordentligt och låter den ligga i. Det bästa är att se till att den är torr och sedan smygköra på lungt vatten så märker man även om det läcker under gång. Gör det så, ta av huven och bindfast maskinen i en tamp och låt den gå, kan vara en slang för 50 kr som läcker och det är ingen biggy.
Startgas, kolla om gummin och annat är ok. Spraya på startgas på dessa delar, går den upp i varv så drar den tjuvluft.
Kolla motorkuddarna, så inte maskinen har suttit löst för då kan saker och ting ha skadats. Har den Kenny Keepers så va glad, för dem är både dyra och bra.
Även denna lista kan göras lång, kolla benedix och så vidare men man ska inte skruva för mycket på en maskin man inte köpt än.