ada topp

Hjälp,beskrivningar,intressant och lärorikt,koppling av kylslangar trimpipor
Instruktioner,filmer om impeller lagning jetski trim allt från topplock etc

ada topp

Inläggav mr.zimpa » 21 maj 2011, 15:19

Jag har köpt en begagnad ada pro1 topp och undrar lite över hur jag ska gör med kylningen. Det är två gängade hål i toppen men det ena hålet är pluggat. Ska jag låta det vara så eller ska jag sätta dit en slangnippel och dra en slang nånstans? Kan även tillägga att jag köpt ett riva avgassystem som jag ska försöka installera.
Yamaha Superjet -01
mr.zimpa
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 29 juli 2010, 11:57
Ort: Borlänge/Bäsna

Re: ada topp

Inläggav Nesam » 22 maj 2011, 19:53

Har du vaknat till liv ;)
Du ska köra med bägge,den främre kör du rakt ut
genom skvaller röret och den andra ska via T koppling
in i pipan på ovansidan.Andra delen på T kopplingen ska
sen ut det med.Har du dubbla skvaller rör?
Hör av dig om du behöver hjälp så kikar jag förbi...
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: ada topp

Inläggav mr.zimpa » 23 maj 2011, 20:44

Haha. Ja nu börjar det dra ihop sig för jetski åkning så jag har försökt lägga ner lite tid nu. Ok, då ska jag försöka få tag på 2st slangnipplar till toppen. Och jag har bara ett skvallerrör på min maskin. Ska åka till Bulgarien imorgon och blir borta en vecka om inte askmolnen från Island ställer till det. Men när jag kommer hem så ska jag verkligen försöka få ihop den. Pratade med polaren som ska lacka och det ser ut som det kan finnas tid nästa vecka om jag har tur. Men jag hör nog av mig framöver så du får kika förbi och kolla så det blir rätt.
Hur går det för dig med din maskin då? Och har du hunnit kolla bestykningen i dina gamla förgasare?
Ha d fint
Yamaha Superjet -01
mr.zimpa
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 29 juli 2010, 11:57
Ort: Borlänge/Bäsna

Re: ada topp

Inläggav Nesam » 26 maj 2011, 20:15

Ok nja med min gick det på tok så ja väntar på kolvar och nya förbränningsrum,
du ska nog va glad att du inte labba med den pipan :?
Ska kolla om inte ja har slangar liggande från min maskin med T kopplingar men ett
till utsläpp bör du fixa.
Trevlig resa iaf så hörs vi
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: ada topp

Inläggav Penken » 29 maj 2011, 22:58

tänk på att om du har ett inlopp och två utlopp så kommer vattnet/trycket att ta den lättaste vägen ut. vilket leder att det mesta vattnet går ut genom skvallerröret som kommer direkt från toppen. inte det som kommer från pipan. detta kan leda till att pipan kommer att gå varm.

jag kör på detta sätt på min maskin men jag har satt en restrictor på skvallern som går direkt från toppen ut. för att tvinga lite mer vatten genom pipan.

dock tror jag inte att man ska helt plugga ett hål i toppen. då kylvattensflödet kan bli lite fel och eventuellt att en cylinder kan gå varm.
Penken
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2 maj 2009, 14:29
Ort: Umeå

Re: ada topp

Inläggav Nesam » 30 maj 2011, 19:58

Ja det stämmer så det blir att prova och känna på pipan hur den känns.
Funderade på om det kanske skulle vara bättre med 1 skvaller rör
och koppla ihop dom med T eller Y koppling precis innan och se
till att flödet blir högst genom pipan.
Kan bli svårt att få till 100% kanske men ja tror det skulle kunna vara en lösning....
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo


Återgå till Special,Trim och "Bling Bling"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst