ställa in förgasare?

Hjälp,beskrivningar,intressant och lärorikt,koppling av kylslangar trimpipor
Instruktioner,filmer om impeller lagning jetski trim allt från topplock etc

ställa in förgasare?

Inläggav martin » 25 april 2009, 08:45

hur ställer man in förgasarna på en yamha superjet 06
jag har trimmat min superjet i vinter, factory b pipe mod, msd tändning, ny topp
när jag startar den så går den på väldigt höga varv på tomgången, och lukatar soppa
jag antar att de är förgasar inställningarna de är fel på eller?
nån som varit med om nå liknande?

/martin
Användarvisningsbild
martin
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 20 april 2009, 18:24
Ort: dalarna

Re: ställa in förgasare?

Inläggav Nesam » 25 april 2009, 10:19

Kan vara mycket,har du bytt till rätt munstycken till att börja med?
Tjuvluft brukar orsaka detta sympton också,kolla så att allt är tätt,åtskruvat och att packningarna är hela.

Vart i Dalarna håller du till?

Mvh
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: ställa in förgasare?

Inläggav martin » 25 april 2009, 11:05

jag har inte rört nån ting på förgasaren, jag har iof bytt luft filterna, men de borde väll inte ha nått med de att göra?
munstycken? de står ju i istruktionerna till pipan att man ska ställa in förgasarna, jag har inte gjort de heller för jag vet nämlingen inte vilka skruvar man ska skruva på...

jag bor i avesta

MVH
Användarvisningsbild
martin
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 20 april 2009, 18:24
Ort: dalarna

Re: ställa in förgasare?

Inläggav Nesam » 25 april 2009, 17:14

OK,nja har du köpt det privat eller av firma?
Har själv inte bytt på min maskin men sysslat med mycket annat inom motor och du måste bestycka om förgasarna
när du sätter på en pipa,har sett att dom som säljer nya pipor skickar med andra munstycken som ska funka så
du bör ha sånna med.
När dom är bytta kan det bli frågan om lite "fin justering" på gasarna för att den ska gå helt rent och inte rasa etc.
Vad är det för tändning Msd enchancer ,Msd total loss eller?

Vet inte hur mycke du har skruvat men man bör kunna lite och ha tålamod så det inte går fel...
Finns nog ett gäng här som gjort det på Superjet,de gäller bara att få dom att slå på datorn och få fart
på fraggel fingrarna för att hjälpa till :lol: :lol:

Ni här på forumet vad fn hette han från Avesta som var med på gamla jetskiSweden som trimma o greja
han kanske skulle kunna hjälpa dig?

Mvh
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: ställa in förgasare?

Inläggav martin » 26 april 2009, 10:29

ok, jag fick inte några munstycken med till pipan jag handlade allt i usa av blowsion.com
de är mitt första" motorbygge" och jag kan ingenting om förgasare...
kan man lämna in jetskin nånstans och få de inställt?
jag har Msd enchancer på den

du tänker nog på Erik? han har flyttat från stan. men jag ska höra med honom om han kan hjälpa mig

/martin
Användarvisningsbild
martin
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 20 april 2009, 18:24
Ort: dalarna

Re: ställa in förgasare?

Inläggav Nesam » 26 april 2009, 17:54

Det var konstigt tycker ja :roll: fn kunde inte nån fraggel här som fipplat med det
slå på burken och svara isf att bara köra dagarna i ända :mrgreen:
Nja man kan ju alltid lära sig (det måste ju alla :lol: )men det kan bli en dyr lärdom om det inte blir rätt :oops:

Vet inte det faktisk,inte här omkring och det kan bli jvligt dyrt hos firmor samt ta tid då dom
brukar ha häcken full dessa dagar...

Ja det kan nog stämma,försök få tag på honom om du känner han,vet att han var aktiv
och trimmade en del Superjets.
Du kan få tips här också (bara dom vaknar) men de är Alltid fördel att vara på plats om de strular...

Lycka till!

Mvh
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: ställa in förgasare?

Inläggav martin » 26 april 2009, 19:54

http://www.factorypipe.com/media/instructions/yamaha/701SJ01.pdf

Carb Adjustments:
These adjustments are for sea level on a stock engine with aftermarket flame arrestors. Your specific adjustments may vary depending on engine modifications, fuel, altitude and other variables. Please consult a qualified technician if you are not familiar with tuning your carburetor.
Main Jet : 145
Pilot Jet : 120
High speed screw : 12 turns out from closed
Low speed screw : 2 2 turns out from closed
Needle & Seat : Stock
Spring : 95 gram
Comments : Mod applications may require different jetting


en sån pipa har jag de står ju ingenting om att man ska byta nå munstycken, de står ju dock hur man ställer in förgasarna men jag vet ju inte äns vilka skruvar jag ska skruva på, dessutom så står de ju att de ska vara den inställningen på en
orginal maskin, och jag har ju tändsystem och "35cc domes" undrar om de är anorlunda då?
nån som har en bild som vissar vilken skruv som är vilken

om de är samma person som vi pratar om så var de han som lärde mig att åka, dock har han flyttat till en annan stad nu, men jag får försöka bjuda över honom!

/martin
Användarvisningsbild
martin
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 20 april 2009, 18:24
Ort: dalarna

Re: ställa in förgasare?

Inläggav Nesam » 27 april 2009, 14:22

Som det står under Carb adjustments:
Dessa inställningar är för havsnivå på en stock maskin med eftermarknads luftfilter.
De kan variera beroende på tex omgjord motor som portad/borrad etc.bränsle,höjd skillnad (meter över havet) eller andra parametrar dvs det kan vara mycket som spelar in. (ursäkta min översättning men jag tror den funkar skapligt,inge mobbning bara :mrgreen: )

Inom snöskoter tex så är det inte ovanligt att dom bestyckar om beroende på hur högt dom är i förhållande till havsnivå
dvs samma skoter kan gå snålt på låg nivå men sura igen på hög höjd.
(lite överdrivet men du förstår principen)

Tändningen spelar liten roll i detta,toppen till viss del.....du har då skaffat dig jobb iaf,inget dåligt "ny börjar projekt"
precis. :roll:
Kunde iaf börjat med 1 sak i taget :lol: :lol: men men skam den som ger sig de blir nog bra tillslut.

Skulle satsat på att ta reda på vad "folk" har för bestyckning till att börja med om ja vore du,hoppas nån mer kan ge dig tips så inte jag tipsar galet :roll:
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: ställa in förgasare?

Inläggav martin » 27 april 2009, 20:22

ok, de verkar vara för avanserat för mig de här...
de kommer ialla fall en gammal jobbarkompis till mig och ska kolla på grejorna imorgon, få se om han klarar av de
annars har jag pratat med abris i leksand och dom skulle kunna ta in och ställa in grejorna åt mig! men de blir dyrt! osså har jag inte lärt mig ett jäkla dugg, mer än hur man drar "plast kortet" och de kan jag redan vid de här laget...

hehe vadå? de är väll ett lagom projekt de här, i vinter hag jag även satt dit fotholders och matta :)
och om jag nu får den att funka som den ska kommer de bli en grymm maskin!

han på abris sa att de antagligen inte behövs bytas nå munstycke men visste inte
alla jag har pratat med hitils tror att trotteln har hängt sig därav de höga varven, de låter ju som en vettig förklaring, har dock inte hunit kolla de än...

men jusst nu så hoppas jag på att han kan hjälpa mig imorgon!
Användarvisningsbild
martin
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 20 april 2009, 18:24
Ort: dalarna

Re: ställa in förgasare?

Inläggav Anders229 » 28 april 2009, 07:54

Nån trottel har du inte så den kan inte ha hängt sig... Du har spjällförgasare.. ;) Men plocka av filtren och kolla om det sitter en kotte där.

Om den rusar på tomgång brukar det va att den drar tjuvluft, eller bara är för snålt inställd..

Du har en märkning på ställskruvarna (H) för hög och (L) för låg, skruva ut dom lite du. Och vad jag kan se på http://www.yamaha-motor.com/waverunner/parts/home.aspx så har du main 130 pilot 70 original så då bör du nog byta munstycken... Konstigt vore annars med dina grejer..?
//Anders #49

FJRC
Användarvisningsbild
Anders229
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 6 april 2009, 10:40
Ort: Falun

Re: ställa in förgasare?

Inläggav Nesam » 28 april 2009, 13:56

Gissar på kottar ja :lol: :lol: dom är sliriga små rackare :twisted:
Konstigt att "han" på Abris inte trodde på om bestyckning trots att deras kitt som liknar ditt Har andra munstycken
med :ugeek:

Den där firman.......ja ska inte säga mer för det blir för personliga åsikter :twisted:
men jag med flera har inte haft så bra erfarenhet tyvärr.

Kan som vanligt bero på Vem man har att göra med ska tilläggas.....
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: ställa in förgasare?

Inläggav martin » 28 april 2009, 20:34

har fixat tomgångsvarven nu ialla fall, de var trotteln(eller vad de heter) som hadde fastnat...
har provkört idag(på land) ska ta en sväng till sjön på torsdag om jag hinner, så får vi se hur de går!


/martin
Användarvisningsbild
martin
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 20 april 2009, 18:24
Ort: dalarna

Re: ställa in förgasare?

Inläggav Anders229 » 29 april 2009, 10:10

martin skrev:har fixat tomgångsvarven nu ialla fall, de var trotteln(eller vad de heter) som hadde fastnat...
har provkört idag(på land) ska ta en sväng till sjön på torsdag om jag hinner, så får vi se hur de går!


/martin


Det var en kotte alltså! ;)
Men kolla din bestyckning innan du ger dig ut så du är säker på att inte skära ihop skiten...
//Anders #49

FJRC
Användarvisningsbild
Anders229
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 6 april 2009, 10:40
Ort: Falun

Re: ställa in förgasare?

Inläggav martin » 30 april 2009, 15:34

Har varit ut och åkt idag!
fn vad kul de är!
var förbi min förgasarmekaniker och han tyckte tändstiften såg bra ut, så de ska bara vara att åka nu! ialla fall så länge de är så här kallt i vattnet, sen kanske man måste ställa in så den får mer soppa...
nu ska jag bara fixa så att luftfiltren sitter fasst ordentligt men de är ju en lätt historia...

ha en bra valborg alla, och som jag brukar säga, den 1maj startar våran sesong på alvar! :D
Användarvisningsbild
martin
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 20 april 2009, 18:24
Ort: dalarna

Re: ställa in förgasare?

Inläggav Hydro » 4 maj 2009, 23:13

Här har du all info om pipan du behöver ;)



Bild
Kör::Superjet -02 Freestyle mod
Användarvisningsbild
Hydro
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2 april 2009, 21:54
Ort: Umeå

Re: ställa in förgasare?

Inläggav kajan » 4 maj 2009, 23:47

Haj Hydro
Har också en sån skis, någon stanns
från min gamla SJ, men varför har dom inte ritat var in-vattnet skall ??
Tog mig två dar att klura ut det :?

Bra att du la in den här ;)
Har du provat din impeller ännu ?

Har fått massa godis från staterna nu, håller på att mecka lite efter hand
Satte på stubby och länspump idag
Skall börja på filterna i morgon
Vi väntas Kuling V -SV här nera i söder på Onsdag, så man vill inte göra för mycket
Skall se om jag kan ordna lite bilder till er alla

Mvh kajan
Rius edition 760 rr -06 Freeride modd
kajan
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 189
Blev medlem: 2 april 2009, 21:24
Ort: South of Sweden


Återgå till Special,Trim och "Bling Bling"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster