Superjeten "studsar" för mycket?

Hjälp,beskrivningar,intressant och lärorikt,koppling av kylslangar trimpipor
Instruktioner,filmer om impeller lagning jetski trim allt från topplock etc

Superjeten "studsar" för mycket?

Inläggav Eee » 23 september 2009, 10:16

Vet inte riktigt hur jag ska förklara det men något jag tänkte på i somras är att jag tycker att min Superjet studsar och börjar slå i hög fart. Om jag kör fullt och det är lite småvågor så lättar den i fören vilket leder till att impellern suger luft och man tappar grepp och fart.

Jag måste luta mig framåt över bommen eller stå väldigt långt fram för att det inte ska "studsa" för mycket. Vad beror detta på? Min aning är att det beror på att min platta är väldigt lång men känner inte riktigt att jag vill köpa en ny platta i onödan.

Det som inte är original och som kan ha med detta att göra är:

Rostfri freestyle impeller
R&D freestyle platta (Lång)
R&D pumpsko

Nån som vet ???
Superjet 701
Arctic Cat F6

My videos:
http://www.youtube.com/user/Kapteeen1
Eee
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2 juni 2009, 19:32

Re: Superjeten "studsar" för mycket?

Inläggav Ludde » 23 september 2009, 13:37

Vad kör du med för intagsgaller (intake grate)? Orginal eller eftermarknads?
Användarvisningsbild
Ludde
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 15 september 2009, 14:23
Ort: Tosslanda, Göteborg

Re: Superjeten "studsar" för mycket?

Inläggav tompa » 23 september 2009, 16:50

Borde inte en lång platta hjälpa till att trycka ner fören? Jag har en jättekort D-cut platta på min och den studsar väldigt mycket när man börjar komma upp i fart. Tror nog att man måste stå väldigt långt över bommen oavsett platta för att få ner fören om man kör fort. Fast vad man har för intagsgaller spelar nog en stor roll.
tompa
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 3 april 2009, 16:00
Ort: Vännäs

Re: Superjeten "studsar" för mycket?

Inläggav Eee » 23 september 2009, 17:15

Vad kör du med för intagsgaller (intake grate)? Orginal eller eftermarknads?


Kör med R&D Intake grate. Se bild nedan.

DSC_1161.JPG
DSC_1161.JPG (28.48 KiB) Visad 7307 gånger


tompa skrev:Borde inte en lång platta hjälpa till att trycka ner fören? Jag har en jättekort D-cut platta på min och den studsar väldigt mycket när man börjar komma upp i fart. Tror nog att man måste stå väldigt långt över bommen oavsett platta för att få ner fören om man kör fort. Fast vad man har för intagsgaller spelar nog en stor roll.


Jo men det är nog inte helt enkelt det där. En lång platta "lyfter" ju även skrovet lite ur vattnet vilket borde ha betydelse.

Polarens maskin har en Worx Dominator platta och den studsar inte när jag kör. Hans Worx intake grate ser ut att vara utav samma typ som min.
Superjet 701
Arctic Cat F6

My videos:
http://www.youtube.com/user/Kapteeen1
Eee
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2 juni 2009, 19:32

Re: Superjeten "studsar" för mycket?

Inläggav Nesam » 23 september 2009, 17:50

Plattan spelar roll då den får svårare att "resa sig" men är den för lång blir maskinen
också mer tungjobbad vid kurvtagning så lagom är bäst (eller kort och man vill leka ex D-cut)

Scoopets funktion är främs att se till att det inte kommer in luft utan hålls en jämn stöm av vatten
även om det är vågigt eller vid tvära kurvtagningar så suger maskinen fast utan att tappa greppet.
Finns en mängd märken och utföranden,med/utan scoop i mitten etc men alla eftermaknads är bättre än
Original så har du det så BYT!

Trots dessa saker så är (som nån skrev) det i första hand du som förare som bör träna mer
och få känn på hur man ska stå för att inte få den att slå.
Går t.o.m bra att öva detta på blankvatten i hög fart och fördela vikten över bommen/mot fören.

Sen är det lättare på nya superjetten och kawan än på gamla superjetten då den är lite mer
svårtämjd.....vilket vissa uppskattar 8-)
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Superjeten "studsar" för mycket?

Inläggav Eee » 24 september 2009, 11:34

Nesam skrev:
Scoopets funktion är främs att se till att det inte kommer in luft utan hålls en jämn stöm av vatten
även om det är vågigt eller vid tvära kurvtagningar så suger maskinen fast utan att tappa greppet.
Finns en mängd märken och utföranden,med/utan scoop i mitten etc men alla eftermaknads är bättre än
Original så har du det så BYT!

Trots dessa saker så är (som nån skrev) det i första hand du som förare som bör träna mer
och få känn på hur man ska stå för att inte få den att slå.
Går t.o.m bra att öva detta på blankvatten i hög fart och fördela vikten över bommen/mot fören.



Hm okej men som sagt så går det ju annorlunda när jag kör min polares Superjet så det beror inte bara på att det är skit bakom styret.

Aja jag får väl byta scoop med honom när han inte märker och prova om det är där skon klämmer.
Superjet 701
Arctic Cat F6

My videos:
http://www.youtube.com/user/Kapteeen1
Eee
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2 juni 2009, 19:32

Re: Superjeten "studsar" för mycket?

Inläggav mr.turbo » 30 september 2009, 21:14

Eee skrev:Vet inte riktigt hur jag ska förklara det men något jag tänkte på i somras är att jag tycker att min Superjet studsar och börjar slå i hög fart. Om jag kör fullt och det är lite småvågor så lättar den i fören vilket leder till att impellern suger luft och man tappar grepp och fart.

Jag måste luta mig framåt över bommen eller stå väldigt långt fram för att det inte ska "studsa" för mycket. Vad beror detta på? Min aning är att det beror på att min platta är väldigt lång men känner inte riktigt att jag vill köpa en ny platta i onödan.

Det som inte är original och som kan ha med detta att göra är:

Rostfri freestyle impeller
R&D freestyle platta (Lång)
R&D pumpsko

Nån som vet ???

Shimsa ner plattan bak 5-7 mm så studsar den mycket mindre och blir mycket trevligare och köra.
Använd 3-4 rostfria brickor shimsade plattan på våran club yamma 701 den gick en sekund snabbare per
varv trots det är den 16 sekunder långsammare än en sx-r 800 :mrgreen:
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Superjeten "studsar" för mycket?

Inläggav Eee » 1 oktober 2009, 07:37

mr.turbo skrev:Shimsa ner plattan bak 5-7 mm så studsar den mycket mindre och blir mycket trevligare och köra.
Använd 3-4 rostfria brickor shimsade plattan på våran club yamma 701 den gick en sekund snabbare per
varv trots det är den 16 sekunder långsammare än en sx-r 800 :mrgreen:


Du menar att jag ska sätta brickorna mellan skrovet och plattan? Det låter vettigt och är ju perfekt om det funkar eftersom det inte kostar nåt och det är enkelt att byta tillbaka om man vill ha mer hopp och lek. Det måste jag prova, tack för tipset! :D
Superjet 701
Arctic Cat F6

My videos:
http://www.youtube.com/user/Kapteeen1
Eee
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2 juni 2009, 19:32

Re: Superjeten "studsar" för mycket?

Inläggav mr.turbo » 1 oktober 2009, 19:59

Eee skrev:
mr.turbo skrev:Shimsa ner plattan bak 5-7 mm så studsar den mycket mindre och blir mycket trevligare och köra.
Använd 3-4 rostfria brickor shimsade plattan på våran club yamma 701 den gick en sekund snabbare per
varv trots det är den 16 sekunder långsammare än en sx-r 800 :mrgreen:


Du menar att jag ska sätta brickorna mellan skrovet och plattan? Det låter vettigt och är ju perfekt om det funkar eftersom det inte kostar nåt och det är enkelt att byta tillbaka om man vill ha mer hopp och lek. Det måste jag prova, tack för tipset! :D

Japp mellan skrovet och plattan ,den här modden funkar mycket bra på 90-95 yamma även 96> men inte riktigt lika
stor skillnad.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Superjeten "studsar" för mycket?

Inläggav Penken » 3 oktober 2009, 12:45

varför skillnad mellan 90-95 och 96- nyare.

det är ju samma underdel.

men en lång platta borde räcka för att få bort studset. jag kör d-cut platta. blir så kort det bara går. och min studsar nästan aldrig. har dock kortat bommen 5" och styrningen 2"
Penken
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2 maj 2009, 14:29
Ort: Umeå

Re: Superjeten "studsar" för mycket?

Inläggav mr.turbo » 4 oktober 2009, 11:09

Penken skrev:varför skillnad mellan 90-95 och 96- nyare.

det är ju samma underdel.

men en lång platta borde räcka för att få bort studset. jag kör d-cut platta. blir så kort det bara går. och min studsar nästan aldrig. har dock kortat bommen 5" och styrningen 2"


Bominfästningen har en annan position på 96> lite högre lite längre fram så viktfördelningen är bättre på 96> man står lite
längre fram och kör vilket gör att den studsar mindre från början alltså det blir det inte så stor skillnad. En lång platta gör
mindre skillnad än brickor vi har povat 40mm + ingen märkbar skillnad, 80mm+ lite skillnad, med 40+mm och 7mm brickor
blev det dramatisk skillnad nästan inget studs överhuvudtaget provade också 80mm+ med 7mm brickor men skillnaden
var liten mot 40mm+ .Detta har vi provat på ÖKJRC´s club yamma 701 95 med standard längd på bom och styrning.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00


Återgå till Special,Trim och "Bling Bling"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst