Budget trimmad sx-r

Hjälp,beskrivningar,intressant och lärorikt,koppling av kylslangar trimpipor
Instruktioner,filmer om impeller lagning jetski trim allt från topplock etc

Budget trimmad sx-r

Inläggav mr.turbo » 1 oktober 2011, 23:40

Preppareade en kompis sx-r förra veckan och fick oväntat bra resultat med små medel.
Så här gjorde vi
Planade originaltoppen 0.8 mm -4cc blev ca 200psi och 1.6mm squish höjd
monterade factory wet pipe
match portade cylinder o grenrör (cyl 40mm ,genrör 43mm till 43-43)
prök filter ,demonterade choke spjällen ,80 låg 1varv, 155 hög 1varv ,2.0 nål o säte 95g fjäder
Helt original tändning ,ingen tändbygel
original immpeller

Det blev ökning från 48mph @ 6700 varv till 55.3mph @ 7400 varv med bra axeleration.

Ett enkelt o prisvärt trimm ,som passar både till bana och lek
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Budget trimmad sx-r

Inläggav Blizzard1230 » 2 oktober 2011, 21:02

Så högt komp är viktigare än hög tändning då eller varför valde ni bort bygeln?
Blizzard1230
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 augusti 2010, 00:15

Re: Budget trimmad sx-r

Inläggav mr.turbo » 3 oktober 2011, 19:44

Vi valde bort bygeln för att det blir för mycket tändning på höga varv ,så motorn
inte spikar sönder på toppvarv .Den svarar redan bra på lågvarv, men med ignipro
och en bättre tänd kurva skulle den svara som dynamit fron noll.
Vi har även tänjt gränserna för hur varmt kör pipan ,den börjar fräsa 5cm
från gummi skarven , kollade varvet igen i lördags hade 7440 som bäst 7410 som sämst.
Körde hela eftermiddagen med den och inget har smält eller brunnit upp ännu.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Budget trimmad sx-r

Inläggav Blizzard1230 » 3 oktober 2011, 21:10

Ok, det låter inte alls illa. Vidare till nästa fråga :-D
Jag har också varit sugen på att ta bort chokespjällen och sätta i 2.0ns eftersom dom tjatar mycket om det på x-h2o.

Chokespjällen? Är det enbart för att kunna montera primer eller får man en effektökning?

2.0ns och 95gr fjäder? Är väl enbart för gassvar eller?

Stort tack för att du delar med dig av all din dyrköpta kunskap här på forumet! Ovärderligt.
Blizzard1230
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 augusti 2010, 00:15

Re: Budget trimmad sx-r

Inläggav mr.turbo » 3 oktober 2011, 22:17

Det födar lite bättre utan chokespjäll , med original fjäder nål o säte kan motorn dö till vid
snabba gaspådrag på låg o mellan vid racestarter mm , med lägre popoff försvinner det.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00


Återgå till Special,Trim och "Bling Bling"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster