av mr.turbo » 25 september 2011, 09:08
Jag skulle rekomendera dig och kolla upp motorn när den kommer och räkna på om den verkligen behöver race bränsle , i min kawa är det bara 0,4 mm högre squish band som skiljer så går den
att köra på v-power utan problem. VP ms109 är nog det bränsle dasa motorn är tänkt att köras på.
När man väljer race bränsle är det flera saker man bör veta Tex aspen 102 o vp ms103 en oktan
skillnad kan man tycka,men aspen är skrivet i reserch oktan medans vp i rm/2 oktan.
läser man det finstilta på aspen dunken står det även 90 motor oktan på den ,alltså
90 motor oktan +102 reserch oktan / 2 = 96 rm/2 oktan det skiljer alltså 7 oktan inte en
som man kan tro från början. man måste kolla hur oktanen skrivs på dunken ,man kan ju tro att
VP skriver på samma sätt på sina dunkar men ms 109 är skrivet i reserch ,så jämrörelsevis
med ms 103 är den 105. Man ska inte ha mer oktan än vad motorn kräver då fårlorar man effekt.
Ms 109 har lägre energi-innehåll än vanlig bensin v-power, 98 mm och kräver ca 4 steg större munstycken än v-power för att fungera o justering av pop off ,aspen är mer som vanlig bensin
men har betydligt mindre oktan.