Nybörjartråd!

Det som inte är direkt jetski relaterat eller
om du inte kan hitta någon kategori som passar

Nybörjartråd!

Inläggav jontejetski » 6 maj 2009, 16:37

Hej tänke kolla med er erfarna jetski riders hur man ska ta hand om sin jetski.
skulle vilja veta mer om hur man ska göra efter varje "åk", serva den med vad osv.

Tänkte serva min med nya stift och smörja upp saker och ting. jet pumpen kan man kanske behöva byta olja på?
vilken olja isf?
Som ni märker är jag ny på det här, så skulle va väldigt bra om ni kunde hjälpa mig lite.
har en kawasaki 550 -92, om det är något speciellt jag bör veta om den modellen t.ex.

läste också att kawasaki 550 -92 inte bör ha avgasutmynningen fram till höger men det har min, blev jag lurad? står till och med 92 bak dem två sissta siffrorna. men men

tack på förhand. :)

//jonte
Användarvisningsbild
jontejetski
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 6 april 2009, 17:38
Ort: Visby/Gotland

Re: Nybörjartråd!

Inläggav Nesam » 6 maj 2009, 19:30

Ja det är väldigt individuellt vad man gör,själv "gasar" jag ur vattnet efter varje körning dvs snabbt för att få ur det värsta vattnet och plockar av huven för att inte det ska bli fukt/kondens som letar sig in över allt.
Åker du i salt vatten bör du spola ur den med jämna mellanrum då det lätt blir korrosion på...allt.

Spreja motor rummet nån gång (1--2 ggr/säsong ligger nog ja på) med ex WD-40,5-56 el dylikt är också bra
hindrar korrosion,smörjer samt det ser fräschare ut/lättare att rengöra sen.
Gå även på vajrar och rörliga delar...

I pumpen brukare de vara fett(vet inte om det finns nån med olja?) på min gamla kawa hade dom en smörjnippel i mitten på konan i pump huset,mycket enkelt och smart.

På de flesta modeller är det tyvärr inte så men plocka bort den (brukar sitta med 3st skruv) och kolla hur det ser ut
det ska inte komma vatten eller se rostigt ut när den lossas då är nån packning/lager slut.
Du kommer nog bara åt det lager som sitter längst bak är jag rädd men tryck in fett så gott det går,de kan smeta sig runt iaf när du kör.(alternativet är att du plockar bort pumpen,plockar den i delar och smörjer upp allt men det är en del jobb!
Fettet köptes på Momentum men det kan du köpa på båtfirmor etc bara det är för vattenbruk så ska det funka.

Det med årgång lät knepigt om dom 2 sista nr:en är 92....är skeptisk till att det är en sån men ja kan ha fel.
Lurad nja iofs så om det inte är en 92 utan en äldre så är det synd då efter 91 kom något vassare motorer
annars är det Skicket som avgör och den ser iaf fin ut så du kan nog va nöjd skulle ja vilja påstå av bilderna 8-)

Hoppas det gav lite svar på dina frågor..

Mvh
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Nybörjartråd!

Inläggav jontejetski » 6 maj 2009, 22:25

Ja det gjorde mig klokare, blir till att fixa lite på jetskin i helgen :) verkar vara väldigt lättskött, jämfört med när man tidigare körde cross iaf.
Finns det någon regel på hur mycket fett man ska spruta i ? eller är det bara att köra lite efter vad man själv tycker :P?

Det där med årsmodellen är lite skumt, kan man se det på något annat sätt än serienumret bak och avgasutmynningen?
annars ser den iof fräsh ut både på ut- och insidan så ska inte klaga.

förresten, oljan jag blandar bensinen med, bör det vara någon speciell eller duger det med syntetisk 2 takts olja?

tack för senaste inlägg Nesam!
Användarvisningsbild
jontejetski
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 6 april 2009, 17:38
Ort: Visby/Gotland

Re: Nybörjartråd!

Inläggav kajan » 7 maj 2009, 00:18

jontejetski skrev:

förresten, oljan jag blandar bensinen med, bör det vara någon speciell eller duger det med syntetisk 2 takts olja?


Skall helst vara Marin utombords olja
Den blandar sig med vatten
Det gör inte vanlig 2-takts olja
Så minskas problem om man får vatten i motorn
Rius edition 760 rr -06 Freeride modd
kajan
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 189
Blev medlem: 2 april 2009, 21:24
Ort: South of Sweden

Re: Nybörjartråd!

Inläggav hakis » 7 maj 2009, 09:17

kajan skrev:
jontejetski skrev:

förresten, oljan jag blandar bensinen med, bör det vara någon speciell eller duger det med syntetisk 2 takts olja?


Skall helst vara Marin utombords olja
Den blandar sig med vatten
Det gör inte vanlig 2-takts olja
Så minskas problem om man får vatten i motorn



Vad tror ni om att blanda med Shells v-power 99 oktan?
Har kört den i alla andra maskiner och det ger en positiv effekt kraftmässigt.
http://www.pws.se - Kontakta PWS för Jetpiliotgrejer & Custom dekaler
Användarvisningsbild
hakis
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 5 maj 2009, 07:42
Ort: Kristianstad, Skåne såklart.

Re: Nybörjartråd!

Inläggav tompa » 9 maj 2009, 17:15

hakis skrev:
kajan skrev:
jontejetski skrev:

förresten, oljan jag blandar bensinen med, bör det vara någon speciell eller duger det med syntetisk 2 takts olja?


Skall helst vara Marin utombords olja
Den blandar sig med vatten
Det gör inte vanlig 2-takts olja
Så minskas problem om man får vatten i motorn



Vad tror ni om att blanda med Shells v-power 99 oktan?
Har kört den i alla andra maskiner och det ger en positiv effekt kraftmässigt.


Det är ju bara bra o köra med högre oktan, minskar risken för spikningar.
Men om jag har förstått det rätt det här med oktan så går maskinen sämre ju högre oktan du kör med, däremot kan du höja kompan i motorn när du kör på högre oktan och där igenom ta ut mer effekt ur den utan att den spikar.
Rätta mig gärna om jag har fel nån, det är ju väldigt komplicerat det här med oktantal och sånt.
tompa
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 3 april 2009, 16:00
Ort: Vännäs

Re: Nybörjartråd!

Inläggav Nesam » 9 maj 2009, 19:39

Ja det är en djungel men ja har också fatta det på liknande sätt,en "original" går nog inte sämre med högre oktan
men det är verkningslöst och skapar bara större hål i plånboken än det ger.

Lägre oktan tal är mer o stabilt vilket skapar problem då marginalerna blir mindre och mindre ju mer du trimmar/justerar och det är viktigt att det tänder exakt.
En original maskin är ju inte maxat inställd utan ganska förlåtande för bränsle och andra parametrar
då maskinerna säljs världen över samt det ska hålla.

Ja samma här någon som vet får gärna rätta mej men så här har ja fattat det iaf ;)
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Nybörjartråd!

Inläggav Hydro » 9 maj 2009, 22:42

Själv kör jag alltid med 98 oktan...sen kör jag inte med 2-takts olja utan triboron istället(2-takts vätska)
En vätska som smörjer bättre än 2-takts olja och inte minskar oktan halten, som oljan gör
Senast redigerad av Hydro 13 maj 2009, 19:07, redigerad totalt 1 gång.
Kör::Superjet -02 Freestyle mod
Användarvisningsbild
Hydro
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2 april 2009, 21:54
Ort: Umeå

Re: Nybörjartråd!

Inläggav kajan » 10 maj 2009, 10:11

Jag blandar min soppa med tillsats bensinbooster
Höjer oktanen 0 rengör förgasare, stift, kolv

Blev tipsad om detta av en gammal cross förare
Rius edition 760 rr -06 Freeride modd
kajan
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 189
Blev medlem: 2 april 2009, 21:24
Ort: South of Sweden

Re: Nybörjartråd!

Inläggav jontejetski » 11 maj 2009, 21:15

Triboron? aldrig testat det, vart kan man köpa det och hur mycket blandar du isf med bensinen?
Användarvisningsbild
jontejetski
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 6 april 2009, 17:38
Ort: Visby/Gotland

Re: Nybörjartråd!

Inläggav Hydro » 13 maj 2009, 14:36

jontejetski skrev:Triboron? aldrig testat det, vart kan man köpa det och hur mycket blandar du isf med bensinen?


Har kört en sommar med Triboron...till min förvåning ser kolvarna + cyllarna ut att va i nyskick
Blandnings förhållandet är 0.5-1%

Sen blir det ingen 2-T rök av den...Ska även ge lite mer HP


Friboron Produktion AB
Brån 210
911 93 Vännäs
Tel 0935-207 00
Tel 0730-398 801
Tel 0702-213 697
Kör::Superjet -02 Freestyle mod
Användarvisningsbild
Hydro
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2 april 2009, 21:54
Ort: Umeå

Re: Nybörjartråd!

Inläggav kajan » 15 maj 2009, 07:56

Tror att det är samma typ av grej som bensinbooster
Effekten och blandnings mängden är det samma
Rius edition 760 rr -06 Freeride modd
kajan
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 189
Blev medlem: 2 april 2009, 21:24
Ort: South of Sweden

Re: Nybörjartråd!

Inläggav Hydro » 15 maj 2009, 08:25

kajan skrev:Tror att det är samma typ av grej som bensinbooster
Effekten och blandnings mängden är det samma


Nja...inte riktigt, Då vätskan smörjer bättre än vanligt 2-takts olja.
Eftersom den ersätter oljan så höjs automatiskt oktanen...sen vet jag inte bensinboostern fungerar så bra.
En kille som bromsar motorer tyckte att boostern hörde bäst hemma i soporna...iaf STP


Motor test::::2-Takts olja VS Triboron

Bild

Bild
Kör::Superjet -02 Freestyle mod
Användarvisningsbild
Hydro
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2 april 2009, 21:54
Ort: Umeå

Re: Nybörjartråd!

Inläggav jontejetski » 20 maj 2009, 17:40

hur kan det komma sig att inte alla kör på det om det är såpass bra :O?
Användarvisningsbild
jontejetski
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 6 april 2009, 17:38
Ort: Visby/Gotland

Re: Nybörjartråd!

Inläggav Nesam » 20 maj 2009, 17:56

jontejetski skrev:hur kan det komma sig att inte alla kör på det om det är såpass bra :O?


Funderar jag också över men det kanske är så nytt än?
Intressant iaf....
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Nybörjartråd!

Inläggav Hydro » 20 maj 2009, 22:21

Skulle tippa på att det tar ett tag att övertyga folk, om något nytt som fungerar bättre än vanlig hederlig 2-takts olja.

Det har funnits 1år på marknaden....men ingen vidare annonsering om det.
Sen har arctic cat team kört med Triboron och dom var tydligen nöjd med det.

Jag är själv nöjd med Triboron, och kommer att kör i sommar med det också.
Fast jag måste erkänna att jag var jävligt skeptiskt över det i början, med min nyrenoverade motor :shock:

Sen måste man köra några tankar så bor:et hinner tränga in alla delar....efter 2-3 tankar börjar effekten av bor....men ingen effekt som trimpipa.

Sen slipper man 2-takts rök helt
Kör::Superjet -02 Freestyle mod
Användarvisningsbild
Hydro
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2 april 2009, 21:54
Ort: Umeå

Re: Nybörjartråd!

Inläggav kajan » 20 maj 2009, 23:07

Kan du ordna testers på det ?
Hur länge har du kört med det ?
Rius edition 760 rr -06 Freeride modd
kajan
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 189
Blev medlem: 2 april 2009, 21:24
Ort: South of Sweden

Re: Nybörjartråd!

Inläggav Nesam » 21 maj 2009, 11:21

Rent allmänt så är olja en jvla djungel och det mesta bygger på att man inte törs prova nått nytt
även mellan olika oljor,märken och priser (utgår från mej själv)

Har samtidigt lite svårt att kunna peka på att just dålig kvalite på olja/smörjmedel har vart den
bidragande orsaken vid ett ras i en motor tex. (utgår ifrån fungerande pump/blandat rätt mängd själv och 2-takt)

Har man avgasportar har ja dock vart med om att vissa oljor har en tendens att ge beläggning som kan få dom att kärva
men inget ras iaf
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Nybörjartråd!

Inläggav Hydro » 21 maj 2009, 12:56

kajan skrev:Kan du ordna testers på det ?
Hur länge har du kört med det ?


Har kört en sommar med triboron...sen lyft jag på toppen och det såg som nytt där under.
Inga repor på cyllar eller kolvar...såg ut som jag aldrig hade kört med maskinen.

Hitils så är jag mycket nöjd
Kör::Superjet -02 Freestyle mod
Användarvisningsbild
Hydro
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2 april 2009, 21:54
Ort: Umeå

Re: Nybörjartråd!

Inläggav tompa » 21 maj 2009, 14:43

Jag funderar om jag ska köra på triboron i min nya motor, fast jag vet inte om jag vågar riktigt. Olja är ju beprövat som sagt. Fast det hade ju vart skönt o slippa 2-takts röken speciellt eftersom jag har ett utblås fram.
tompa
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 3 april 2009, 16:00
Ort: Vännäs

Re: Nybörjartråd!

Inläggav Jalla » 21 maj 2009, 21:13

Jag snåltankade en hel del soppa av brorsan och han kör oxå med bor.

Det funkade hur bra som helst för mig.
Jalla
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2 april 2009, 19:20


Återgå till Off topic

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster