Starta upp & felsöka JS440 från 1981 ?

Kolla in maskinerna som vi på forumet har
Allt från special till original

Starta upp & felsöka JS440 från 1981 ?

Inläggav Nesam » 1 april 2021, 17:34

Har nytt projekt på G inget som jag tycker är optimalt när det är så gamla maskiner och oväntade
negativa överraskningar är inte ovanliga men en JS440 är inget man springer på varje dag
dessutom med en Westcoast trimpipa.
Just trimpipor till alla jetskis oavsett ålder/märke är mer än hårdvaluta och om man hittar på i bra skick
får vara beredd att betala för den (enligt mig och tidigare prisbild talar sitt tydliga språk)
js440 motorutrymme.jpg


Problem var enligt ägare endast gnista på ena stiftet men startade och ja gnista på ett stift men
inte ett slag i den.Visade sig att ingen bränsle kom fram och att den har funkat..? bra är
en fråga inte jag ska svara på. Iaf bränsle ledningar satt galet,ett bränslefilter där inkommande luften ska vara
och det blir bara att kolla av framöver men fick den inte att slå alls

js440 elbox.jpg

Då dessa grejer har ett antal år på nacken och denna från troligt 1981
så kan kablar och isolering vara hårda samt spröda så man få gå lugnt fram.
Öppnade elboxen och den såg väl ut som väntat fukt med oxid på kablar
samt skarvade kablar mer eller mindre bra och till antal fick ses över.

js440 start stopp knapp.jpg

Gnistan kom tillbaka på båda stiften och det var dax att sätta dit start/stopp höljet då det bara
vara tejpat så knapparna satt fast.Då viljan att ha ett dödmansgrepp fanns fick det bli att
samtidigt koppla in ett sådant.

s-l1600.jpg

Det finns att montera på utanpå bef men iom att plasten är äldre och ev lätt att gå sönder om man
monterar på en ny front med dödmansgrepp blev det att montera ett externt
egentillverkat köpt på Biltema

dödmansgrepp.jpg

js440 dödmansgrepp.jpg

Den monterades på styrkronan istället för styret då jag inte fick tag på något bra styrfäste
Kabeln byttes samtidigt då det var glapp rejält någonstans vid bommen/skrovets övergång
och iom att dessa sluter för att döda motorn kan det vara bra att det inte glappar

Vid nästa provstart efter att kikat över förgasaren som såg oväntat bra ut samt Ok kompressions
prov slår den men vill inte starta på ny fräsh bensin och nått mer är galet.

js440 motorkåpa.jpg

Efter att öppnat kåpan vid svänghjulet syntes iaf mer problem,massa kladd troligen från trasig
tätning vid veven

js440 motorn lossad.jpg

js440 pipa.jpg

Blev att lossa pipa och motor samt kablar till elboxen

js440 motorn coupler.jpg

När motorn väl var ur skulle couplern lossas och dessa sitter som satan kan man räkna med.
Efter många försök,trasigt verktyg släppte den slutligen.

js440 lossa svänghjul.jpg

Sen var det bara att vrida om motorn och lossa svänghjulet även detta satt som berget dock inget
mot couplern

js440 svänghjul av.jpg

När detta lossnat syntes både lort och små gummibitar som verkar komma från tätningen

js440 motor ren.jpg

Blev att lossa tändplattan och rengöra allt grovt för att få en bättre bild av det hela

js440 vevparti.jpg

Min tanke är att byta vevtätningar utan att ta av cylindern då kompet såg bra ut och
de kan skapa onödiga problem om det lirar.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Få liv i JS440 från 1981 ?

Inläggav Nesam » 2 april 2021, 14:58

trasig vevtätning.jpg

trasiga vevtätningar.jpg


Det såg om möjligt sämre ut med tätningarna än jag hade trott dom var helt slut
och börja falla i bitar.

js440 vevparti.jpg

Rengjorde blocket från gammal tätningsmassa samt rengöra från lite lort & oxid så dom nya tätningarna
skulle passa fint i spåren

nya tätningar js440 block.jpg

Fick sen montera dit nya fräscha vevtätningar

undre blocket js440.jpg

js440 motor hopmonterad.jpg

Sen var det att lägga på ny tätning och montera ihop det hela och dra år med moment

svänghjul js440.jpg

Montera dit tändplatta samt svänghjul

westcoast pipe js440.jpg

Fick montera på kröken på Westcoast pipan först så den passar i skrovet sen,lite för tight att
montera dit motorn först sen pipan

js440 motrkudde trasig.jpg

När motorn skulle monteras i skrovet hittades som vanligt nästa problem,trasig motorkudde
inte alls ovanligt att det hela tiden dyker upp mer problem med dessa gamla jetskis.
Tur att jag såg det innan iaf,får se om det blir att bygga egna eller beställa nya
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Starta upp & felsöka JS440 från 1981 ?

Inläggav Nesam » 9 april 2021, 12:44

Beslutet blev att tillverka egna motorkuddar som jag har beställt men dom har inte kommit än.
Varför jag valde det alternativet är givetvis pris & lev tid men även att dom jag själv haft hållit grymt länge.
Passade på att gå igenom bränsleslangar och fixa fästen till bensintanken som är en extra stor mot original
som ni ser och fästen helt saknades.
tank stroppar.jpg

Att få tag på längre gummistroppar tror jag kan bli tufft och dessa spännband funkar bra dom håller den på plats.
Bara att ta hål och skruva fast i befintliga fästen i skrovet
js550 tank.jpg

js550 tankfastsättning.jpg

Nu är dom dåliga och felkopplade bränsleledningarna bytta samt fastsatta så dom inte
ligger i vägen eller skaver sönder.

Det som fattas nu är en backventil till tanken som är på G samt motorkuddarna som bör dyka upp vilken dag som helst.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Starta upp & felsöka JS440 från 1981 ?

Inläggav Nesam » 24 april 2021, 07:13

motorkuddar js440.jpg

js440 motorkuddar.jpg

Då har motorkuddarna kommit och det är att ta bort gummit från dom gamla,rengjöra och limma samt skruva fast dom underifrån.
Fick shimsas upp under för att få samma avstånd som är original sen blir den vanliga mellan shimsningen mellan motorfäste och motorkudden.
motorkuddar mont js440.jpg

Sen monterades dom in i skrovet och motorn sattes fast
delar js440 startmotor.jpg

Vid provstart gick startmotorn tungt periodvis precis som med min SXR.
Kablar är bytta och startreläet kopplade jag förbi,testade med annat batteri så enda felet måste vara startmotorn.
Har inget att förlora så det var bara att riva den också.
startmotor jetski js440.jpg

När jag öppnat syntes att kolen börjar bli slitna Men huvudproblemet var kärvande kol i hållarna,speciellt det ena.
Kolen slits men fjädern orkar inte trycka fram dom mot rotorn vilket skapar glapp/avbrott.
js440 startmotor.jpg

Fick rengöra och motionera kolen så dom gled i hållarna.Sen rengjordes även rotorn och lite nytt fett.
trimmad js440 motor.jpg

Monterade in allt igen och startmotorn snurrar på fint och den startar för första gången upp på riktigt.
Känns pigg och rapp men provkörning i vatten får vänta.

Då börjar projektet gå mot sitt slut det som fattas är huv tätningen och ventil till tanken som är på ingående.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Starta upp & felsöka JS440 från 1981 ?

Inläggav Nesam » 26 maj 2021, 15:15

Då var även denna maskin testad live i vattnet för första gången och det gick som väntat.
Motorn är ovanligt lättstartad för dessa äldre kawa och verkar gå bra men pumpen funkar
tyvärr sämre även om det var väntat då den var rätt illa tilltygad.

Efter lite överläggning med ägaren fick en annan pump beställas då dessa
300-440 jetski pumpar är i ett stycke så det går inte att byta det som är dåligt.
Till det positiva ska dessa pumpar vara bättre i prestanda än ex 550 pumparna.

Så nu är det bara att vänta tills den anländer och byta den för en förhoppningsvis sista
provkörning innan överlämnandet.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Starta upp & felsöka JS440 från 1981 ?

Inläggav Nesam » 13 juni 2021, 19:26

Då är vi på målsnöret och det har vart en lång resa men inget unikt när man ska få fart på gamla maskiner.
Jetpumpen som beställdes kommer först om några veckor så jag fick montera ner en pump jag hade på en maskin
för annars har denna sommar redan gått.
Som de syns på bilderna var impellern naggad men pumpen helt slut och tätningen till lagret trasig.
broke jetpump JS550.jpg


Jetpump Js550.jpg

Till vänster gamla pumpen till höger nya i mycket bra skick
En ganska rejäl om shimsning krävdes när jag monterade nya pumpen
(den gamla saknade helt dessa kanske inte så konstigt att den va så repig)

marks on jetski impeller.jpg

Den var naggad på bladen men gick att slipa till hyfsad skärpa.

js550 intake.jpg

Monterade dit ett scoop då det var helt tomt dvs saknades.

Kvällen innan jag skulle ut och testa hittade jag att en gammal skada på ena skrov förlängaren ett hyffsat hål
och en riktigt taskig lagning,bara att bryta bort det som går,böja till en form och plasta med glasfiber/kolfiber.
Ingen större mening att lägga ner tid på att få det 100% i utseende då det är enklare att köpa ny eller bättre begagnad.

Provturen gick helt Ok betydligt bättre med nya pumpen men impellern skulle nog ha annan pitch, det är en rostfri men hittade
ingen märkning på den och maskinen varvar ut för lätt tycker ja hade nog gått bra på en original.

Då återstår inte så mycket mer på detta projekt som blev mycket större än planerad Men det är inte ovanligt det
ska man ha i åtanke när man köper "den där maskinen till kanon pris" som kanske har 30-40 år på nacken.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo


Återgå till Maskinerna här på Forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster