Har nytt projekt på G inget som jag tycker är optimalt när det är så gamla maskiner och oväntade
negativa överraskningar är inte ovanliga men en JS440 är inget man springer på varje dag
dessutom med en Westcoast trimpipa.
Just trimpipor till alla jetskis oavsett ålder/märke är mer än hårdvaluta och om man hittar på i bra skick
får vara beredd att betala för den (enligt mig och tidigare prisbild talar sitt tydliga språk)
Problem var enligt ägare endast gnista på ena stiftet men startade och ja gnista på ett stift men
inte ett slag i den.Visade sig att ingen bränsle kom fram och att den har funkat..? bra är
en fråga inte jag ska svara på. Iaf bränsle ledningar satt galet,ett bränslefilter där inkommande luften ska vara
och det blir bara att kolla av framöver men fick den inte att slå alls
Då dessa grejer har ett antal år på nacken och denna från troligt 1981
så kan kablar och isolering vara hårda samt spröda så man få gå lugnt fram.
Öppnade elboxen och den såg väl ut som väntat fukt med oxid på kablar
samt skarvade kablar mer eller mindre bra och till antal fick ses över.
Gnistan kom tillbaka på båda stiften och det var dax att sätta dit start/stopp höljet då det bara
vara tejpat så knapparna satt fast.Då viljan att ha ett dödmansgrepp fanns fick det bli att
samtidigt koppla in ett sådant.
Det finns att montera på utanpå bef men iom att plasten är äldre och ev lätt att gå sönder om man
monterar på en ny front med dödmansgrepp blev det att montera ett externt
egentillverkat köpt på Biltema
Den monterades på styrkronan istället för styret då jag inte fick tag på något bra styrfäste
Kabeln byttes samtidigt då det var glapp rejält någonstans vid bommen/skrovets övergång
och iom att dessa sluter för att döda motorn kan det vara bra att det inte glappar
Vid nästa provstart efter att kikat över förgasaren som såg oväntat bra ut samt Ok kompressions
prov slår den men vill inte starta på ny fräsh bensin och nått mer är galet.
Efter att öppnat kåpan vid svänghjulet syntes iaf mer problem,massa kladd troligen från trasig
tätning vid veven
Blev att lossa pipa och motor samt kablar till elboxen
När motorn väl var ur skulle couplern lossas och dessa sitter som satan kan man räkna med.
Efter många försök,trasigt verktyg släppte den slutligen.
Sen var det bara att vrida om motorn och lossa svänghjulet även detta satt som berget dock inget
mot couplern
När detta lossnat syntes både lort och små gummibitar som verkar komma från tätningen
Blev att lossa tändplattan och rengöra allt grovt för att få en bättre bild av det hela
Min tanke är att byta vevtätningar utan att ta av cylindern då kompet såg bra ut och
de kan skapa onödiga problem om det lirar.