Få liv i tävlingsmaskin Kawa JS550 PJS från 90 talet

Kolla in maskinerna som vi på forumet har
Allt från special till original

Få liv i tävlingsmaskin Kawa JS550 PJS från 90 talet

Inläggav Nesam » 8 oktober 2020, 17:22

Hade äran i sommar att få fart på en av 90-talets värre maskiner som stått
obrukad ett antal år och inte mådde helt bra tydligen.
Den byggdes och allt servades/trimmades i USA då på 80/90 talet
enbart dom fick peta på denna.
Ägaren vill ha den som nostalgi och barnen skulle kunna åka på den samt planen är att
lacka den lika som den såg ut på den tiden vilket verkar coolt och hoppas få
se den klar,dock ska inte jag av förklarliga själ ge mig in på lackering 8-)

Tanken var att kika genom den det skulle inta va så stora grejer
den hade gått orent sista gången den brukades och så kan det vara.

Tyvärr var det mycket som inte va direkt 100% tex tändningen som var bränd
och det var en total loss från Dynacoil som ja då aldrig hört talas om
Ingående info om dynacoil tändning hittar ni här:
viewtopic.php?f=13&t=2255
Iaf den äldre av dessa tändningar Måste man trycka "stopp" knappen oavsett om motorn
stannat eller inte annars bränner man den.
En senare variant är automatisk och bränner inte sönder om man missat
trycka på stopp

JS550 dyna coil tändning.jpg

dyna cdi js550.jpg


När jag otroligt nog hittade en beggad tändning i USA och fick dit den
fick ja gnista från/till utan logik och det visade sig att dessa är mycket känsliga för
dålig kontakt,oxid etc så när alla skarvar fixats så lirar den fint.
js550 ignition.jpg

total loss js550.jpg


När tändningen var klar och den startade visade det sig att iaf förgasarna
var oväntat rena och i bra skick men det läckte i cylinderfot samt
avgaspackningar samt packningen till pipan.
Fick en hyfsad överraskning när ja lyft på cylindern den var som ett konstverk

porten pjs jetski cylinder.jpg

pjs pistons.jpg

pjs jetski engine.jpg


Denna hade givetvis special kopparpackningar troligtvis för att kunna ställa porttider,komp/squish.
Otroligt nog hade jag nya PJS packningar som var rätt så dessa fick lämna den privata samlingen
men det kändes helt rätt,dessa är rariteter och hårdvaluta minst sagt.

PJS cylinder packning.jpg


Kommer uppdateras under höst/vintern när tid finns
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Få liv i tävlingsmaskin Kawa JS550 PJS från 90 talet

Inläggav Nesam » 21 november 2020, 09:21

PJS and dynacoil.jpg

Efter att jag monterat cylindern på blocket mätte jag squsihen så inte var för tight
och det såg bra ut, något högre än tidigare men det känns safe då den inte ska
prestera max på någon tävling precis utan bara gå bra & hålla.

Flywheel js550 non charging.jpg

Justerade in pick-up spolen så den fick bra kontakt med magneterna
innan kåpan sattes på.

PJs jetski engine finnish.jpg

Sen var allt monterat och klart för provkörning samt lite justering av förgasare.

Det är klart den vassaste och roligaste kawa 550 jag kört, mycket lättstartad
och med sin rappa effekt vs dess låga vikt förstår jag faktiskt charmen med dessa.
Att ha en sån här i garaget som (komplement till en trimmad Superjet givetvis)
vore onekligen kul att ha och förstår att priserna på dessa i bra skick ökat.


Den ska iväg på lackering för att få samma utseende som den hade på 1990 talet
hoppas få bilder när detta är klart.
Bilagor
JS550 race edition.jpg
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo


Återgå till Maskinerna här på Forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst