Hade äran i sommar att få fart på en av 90-talets värre maskiner som stått
obrukad ett antal år och inte mådde helt bra tydligen.
Den byggdes och allt servades/trimmades i USA då på 80/90 talet
enbart dom fick peta på denna.
Ägaren vill ha den som nostalgi och barnen skulle kunna åka på den samt planen är att
lacka den lika som den såg ut på den tiden vilket verkar coolt och hoppas få
se den klar,dock ska inte jag av förklarliga själ ge mig in på lackering
Tanken var att kika genom den det skulle inta va så stora grejer
den hade gått orent sista gången den brukades och så kan det vara.
Tyvärr var det mycket som inte va direkt 100% tex tändningen som var bränd
och det var en total loss från Dynacoil som ja då aldrig hört talas om
Ingående info om dynacoil tändning hittar ni här:
viewtopic.php?f=13&t=2255
Iaf den äldre av dessa tändningar Måste man trycka "stopp" knappen oavsett om motorn
stannat eller inte annars bränner man den.
En senare variant är automatisk och bränner inte sönder om man missat
trycka på stopp
När jag otroligt nog hittade en beggad tändning i USA och fick dit den
fick ja gnista från/till utan logik och det visade sig att dessa är mycket känsliga för
dålig kontakt,oxid etc så när alla skarvar fixats så lirar den fint.
När tändningen var klar och den startade visade det sig att iaf förgasarna
var oväntat rena och i bra skick men det läckte i cylinderfot samt
avgaspackningar samt packningen till pipan.
Fick en hyfsad överraskning när ja lyft på cylindern den var som ett konstverk
Denna hade givetvis special kopparpackningar troligtvis för att kunna ställa porttider,komp/squish.
Otroligt nog hade jag nya PJS packningar som var rätt så dessa fick lämna den privata samlingen
men det kändes helt rätt,dessa är rariteter och hårdvaluta minst sagt.
Kommer uppdateras under höst/vintern när tid finns