Tävlingsmaskin Kawa 550 PJS etc

Kolla in maskinerna som vi på forumet har
Allt från special till original

Tävlingsmaskin Kawa 550 PJS etc

Inläggav Nesam » 8 oktober 2020, 17:22

Hade äran i sommar att få fart på en av 90-talets värre maskiner som stått
obrukad ett antal år och inte mådde helt bra tydligen.
Den byggdes och allt servades/trimmades i USA då på 80/90 talet
enbart dom fick peta på denna.
Ägaren vill ha den som nostalgi och barnen skulle kunna åka på den samt planen är att
lacka den lika som den såg ut på den tiden vilket verkar coolt och hoppas få
se den klar,dock ska inte jag av förklarliga själ ge mig in på lackering 8-)

Tanken var att kika genom den det skulle inta va så stora grejer
den hade gått orent sista gången den brukades och så kan det vara.
Tyvärr var det mycket som inte va direkt 100% tex tändningen som var bränd
och det var en total loss från Dynacoil som ja då aldrig hört talas om
Ingående info om dynacoil tändning hittar ni här:
viewtopic.php?f=13&t=2255
Iaf den äldre av dessa tändningar Måste man tryck "stopp" knappen oavsett om motorn
stannat eller inte annars bränner man den.
En senare variant är automatisk och bränner inte sönder om man missat
trycka på stopp
JS550 dyna coil tändning.jpg

dyna cdi js550.jpg

När jag otroligt nog hittade en beggad tändning i USA och fick dit den
fick ja gnista från/till utan logik och det visade sig att dessa är mycket känsliga för
dålig kontakt,oxid etc så när alla skarvar fixats så lirar den fint.
js550 ignition.jpg

total loss js550.jpg


När tändningen var klar och den startade visade det sig att iaf förgasarna
var oväntat rena och i bra skick men det läckte i cylinderfot samt
avgaspackningar samt packningen till pipan.
Fick en hyfsad överraskning när ja lyft på cylindern den var som ett konstverk
porten pjs jetski cylinder.jpg

pjs pistons.jpg

pjs jetski engine.jpg


Denna hade givetvis special kopparpackningar troligtvis för att kunna ställa porttider,komp/squish.
Otroligt nog hade jag nya PJS packningar som var rätt så dessa fick ryka från privata samlingen
men det kändes helt rätt,dessa är rariteter och hårdvaluta minst sagt.
PJS cylinder packning.jpg


Kommer uppdateras under hör/vinten när tid finns
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1594
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Återgå till Maskinerna här på Forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst