Min superjet -08

Kolla in maskinerna som vi på forumet har
Allt från special till original

Min superjet -08

Inläggav FeaS » 23 augusti 2011, 19:05

Ville testa någon ny leksak. Så jag var och införskaffade en superjet -08 gått ca 30 timmar för 2 veckor sen. Helt ny på det här. Men satans vad roligt det är, när man väl kommer in i det.

Det sitter lite "lull lull" på denna, har inte sån koll på hur mycket som är bytt till värre saker.
Men det sitter på 760cc, factory b pipe, adventtändning, impeller, intag osv osv...

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av FeaS 3 oktober 2012, 11:30, redigerad totalt 2 gånger.
Superjet -08
FeaS

Re: Min nyinförskaffade superjet -08

Inläggav Nesam » 23 augusti 2011, 19:09

Ser ut att var en trevlig maskin,hoppas du kommer trivas här och med
jetski åkandet givetvis. 8-)
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP

Inläggav FeaS » 23 augusti 2011, 19:24

Nesam skrev:Ser ut att var en trevlig maskin,hoppas du kommer trivas här och med
jetski åkandet givetvis. 8-)

Tack så mkt. Jora, fruktansvärt roligt är det. :)
Superjet -08
FeaS

Inläggav FeaS » 18 september 2011, 12:48

Någon som kan hjälpa mig att lista ut vad det är för märke på cylinder o topp? Det ska vara 770cc iaf. Kan ladda upp en annan bild om det syns dåligt. Har tagit reda på lite andra saker som sitter på idag. Är kanske mer saker, men detta är vad jag vet iaf:
770cc
Advent ignitions
Factory b pipe
Solas 13/17 impeller
R&D SUPERJET LIMITED RACE AQUAVEIN
Bestyckade förgasare
Prök luftfilter
Rideplate
Bomfjäder
Hot products handlebar
Finger throttle pjs
ODI lock-on grip
Tech one racing chinpad

Tips på mer godis som är värda att införskaffa under vintern?
Superjet -08
FeaS

Inläggav Zephyrlius » 18 september 2011, 13:12

Footholds o vassare topp lär juh inte skada om de inte redan sitter på :)
Polaris Octane
Yamaha Waveblaster
Användarvisningsbild
Zephyrlius
Jetski in Sweden VIP

Inläggav JIIG » 18 september 2011, 20:22

[quote="FeaS"]Någon som kan hjälpa mig att lista ut vad det är för märke på cylinder o topp? Det ska vara 770cc iaf. Kan ladda upp en annan bild om det syns dåligt. Har tagit reda på lite andra saker som sitter på idag. Är kanske mer saker, men detta är vad jag vet iaf:
Tech one racing chinpad

Cylinder 64x 760cc borrad till 84,25=770cc
Alt cylinder 61x 701cc tokborrad till 770cc (inte bra, om det ens går)
Toppen ser original ut, men kan ju vara planad och bearbetad men troligen ej värt. utan köp då en ADA topp
http://www.pixbox.se/usr_show_id81634_page0_order1.html
--------------------------------------------------------------------------
Yamaha Xl 700-02
Superjet SN 722
Superjet SN 701-----Såld
Superjet SN 650-----Såld
Superjet SN 650-----Såld
Kawasaki 300
JIIG
Jetski in Sweden VIP

Inläggav FeaS » 18 september 2011, 20:36

JIIG, har för mig det stog 64x på toppen. Ska kika imorn. Är det yamahas egna grejjer det? Är det stor skillnad med ADA topp? :)

Edit: Antar att det är dessa domes jag ska ha? Y760-84mm 38cc 180Lbs 98 Octan
Superjet -08
FeaS

Inläggav Nesam » 19 september 2011, 16:59

Det bör vara 64X om du har den cylindern,bör inte
funka så bra med dom andra.
Sitter det verkligen original gasare på den?
En ADA topp och ett par större gasare vore nog inte
fel.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP

Inläggav FeaS » 20 september 2011, 15:22

Nesam skrev:Det bör vara 64X om du har den cylindern,bör inte
funka så bra med dom andra.
Sitter det verkligen original gasare på den?
En ADA topp och ett par större gasare vore nog inte
fel.

Jag tror det är original gasare. Svarta mikuni, hittar inga siffror på dom. Borde fått med förgasare bland original delarna annars om dom vart bytta. Vad rekomendarar du för storlek på förgasarna och vart beställer jag dessa, helst där jag kan beställa med en ADA topp i samma veva? Jag har ingen vidare erfarenhet att bestycka dom heller..

Edit: Ada topp beställt. Någon som vet vad jag ska köra för storlek på förgasarna och någon bra sida att beställa dessa?
Superjet -08
FeaS

Inläggav mr.turbo » 24 september 2011, 09:23

Jag skulle köra 35 cc domes 1,4 squish ,vad har du för curve set i adventen? står på boxen,
så kan man titta på kurvorna på deras hem sida o se vilka som ligger i din box, man för välja när man beställer den ny. 85 mm borr = 771cc 84,25 = 757,7 cc
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP

Inläggav FeaS » 1 oktober 2011, 15:34

mr.turbo skrev:Jag skulle köra 35 cc domes 1,4 squish ,vad har du för curve set i adventen? står på boxen,
så kan man titta på kurvorna på deras hem sida o se vilka som ligger i din box, man för välja när man beställer den ny. 85 mm borr = 771cc 84,25 = 757,7 cc

Jag hade redan beställt en ada med 38cc domes, har bara 98 octan i närheten. Läste mig till att det skulle va dom då. Vad ska jag ha för squish till dessa domes tro? Prata med förra ägaren och det ska vara 760 kit. Jag som mindes fel. Ska kolla upp curve set någon dag här. Hur justerar jag squishen med ett sånt här topplock då, iom att det är oringar istället för packningar? Samt behöver jag verkligen använda girdle kit? Är väll kanske ingen nackdel att använde det, men ändå.
Superjet -08
FeaS

Inläggav mr.turbo » 2 oktober 2011, 17:25

FeaS skrev:
mr.turbo skrev:Jag skulle köra 35 cc domes 1,4 squish ,vad har du för curve set i adventen? står på boxen,

Jag hade redan beställt en ada med 38cc domes, har bara 98 octan i närheten. Läste mig till att det skulle va dom då. Vad ska jag ha för squish till dessa domes tro? Prata med förra ägaren och det ska vara 760 kit. Jag som mindes fel. Ska kolla upp curve set någon dag här. Hur justerar jag squishen med ett sånt här topplock då, iom att det är oringar istället för packningar? Samt behöver jag verkligen använda girdle kit? Är väll kanske ingen nackdel att använde det, men ändå.

38 cc domes ger ca 185 psi, en original 701 topp ger 200psi på en 760 cyl ,om du har en 701
topp på kommer du få mindre komp med 38cc domes ,men ett fint squish band. det är inga problem att köra 35cc på 98 med b-pipe .Squish bandet justerar du antingen genom att svarva
bandet i domesen eller tjokare/tunnare cylinderfots packning i bland kan man få plana cylindern uppe på om det är aldeles förstort.Det sänker kompet lite med högre squish ,svarva bandet
sänker bara ca 50% mot tjockare cylinderfot .Cylindern håller nog med b-pipe utan grindle stag
Men med en dry pipe spricker cylindern efter ett tag vid cylinderfots bultarna ,de är mycket tyngre än b-pipen, men det är för det ingafel med grindletopp o b-pipe.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP

Inläggav FeaS » 2 oktober 2011, 18:36

mr.turbo skrev:
FeaS skrev:

38 cc domes ger ca 185 psi, en original 701 topp ger 200psi på en 760 cyl ,om du har en 701
topp på kommer du få mindre komp med 38cc domes ,men ett fint squish band. det är inga problem att köra 35cc på 98 med b-pipe .Squish bandet justerar du antingen genom att svarva
bandet i domesen eller tjokare/tunnare cylinderfots packning i bland kan man få plana cylindern uppe på om det är aldeles förstort.Det sänker kompet lite med högre squish ,svarva bandet
sänker bara ca 50% mot tjockare cylinderfot .Cylindern håller nog med b-pipe utan grindle stag
Men med en dry pipe spricker cylindern efter ett tag vid cylinderfots bultarna ,de är mycket tyngre än b-pipen, men det är för det ingafel med grindletopp o b-pipe.

Tack för svar. Men kommer den alltså att gå sämre nu istället med 38cc domes? Är det värt att beställa 35cc domes istället? Det här med squish vill jag inte pilla med själv, jag kommer bara ställa till med något. Vill bara montera skiten och att den ska funka utan att vara rädd för att den ska rasa och ha en hyffsad maskin och så mycket åkning istället för skruvning :).
Superjet -08
FeaS

Inläggav mr.turbo » 2 oktober 2011, 19:16

Gör ett comp prov på maskin som den är nu ock se vad det blir ,håll full gas o kör på starten tills
nålen stannar . Jag skulle skulle köra 35cc för bra botten drag ,du måste mäta squish höjden
är den för liten går det sönder. Det görs enkelt med ett kors av 2mm tjockt lödtenn uppe på kolven, kör inte mindre än 1.4 mm max 1.5mm
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP

Återgå till Maskinerna här på Forumet