ny på detta med jetski och skulle behöva lite hjälp

Åsikter & Fakta om jetskis
Frågor,Svar,sprängskisser & problemlösning

ny på detta med jetski och skulle behöva lite hjälp

Inläggav ch__s » 28 juni 2011, 21:58

hej jag har en kawasaki sxr 800 som är årsmodell 08 men den är inte körd förän jag köpte den för en månad sedan. jag har bytt lite saker på den och har tänkt byta lite mer men är som sagt helt ny på detta så behöver lite hjälp med vad jag ska byta. detta är vad jag har bytt:
1 x R&D 800 SXR Pro Series Race Plate
1 x R&D 800 SXR Stealth Aquavein Scoop
1 x Solas 800SXR KP.DF.13.22 Pitch Impeller
2 x Tau Ceti Pro Series Air Filter 1.5inch Tall
2 x Tau Ceti Billet Filter Adapters (800 SXR - AD-I40-11)
1 x Riva Quick Drain Kit (Kawasaki quick drain kit BS41)

nu till mitt problem, jag har tänkt köpa en wet pipe en bilge pump och ett lightend flywheel och en frogzskin för att täppa igen luftintaget på framsidan. jag har varit med i ett amrikanskt forum som jag har frågat mig runt lite men jag vet inte riktigt allt vad dom menar när dom skirver på engelska så hade hoppats på att någon vänlig själ här kanske hade lust att hjälpa mig.
om jag byter till en wet pipe så behöver jag tydligen borra upp någonting till 80 mm men jag vet inte vad? hörde att man kanske kunda byta till 650 nozzle istället för att borra men vet inte riktigt vad som menas med det. sen så ska man ju tydligen fixa "enlarged pump fittings" 1/4" NPT X 1/2" Barb fitting vad är det för något? and also switch to a 2.0 needle seat assembly instead of the 1.5 (stock)? skrev någon men vad menar han med detta? sen funderar jag även på om jag behöver flow control valve? tacksam för hjälp om någon har lust eller ork med alla mina frågor :)
ch__s
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 juni 2011, 21:42

Re: ny på detta med jetski och skulle behöva lite hjälp

Inläggav sospikey » 29 juni 2011, 06:18

Hej!
Åker mest superjet men lite kan jag. Se nedan:

om jag byter till en wet pipe så behöver jag tydligen borra upp någonting till 80 mm.
Gäller din nossel till pumpen (inte styrnosseln). Ett sätt att finjustera pumpen, ger bättre acc men lite sämre toppfart.


sen så ska man ju tydligen fixa "enlarged pump fittings" 1/4" NPT X 1/2" Barb fitting vad är det för något?
Gäller anslutningsnipplar för kylvatten på pump, motor och pipa. Ger lite mer kylvatten in.

and also switch to a 2.0 needle seat assembly instead of the 1.5 (stock)? skrev någon men vad menar han med detta?
N/S styr lågvarvet samt allmänt hur mycket soppa förgasarna kan ta emot. Kör du en annan pipa behöver man normalt bestycka om förgasarna, annars spikar man sönder motorn.

sen funderar jag även på om jag behöver flow control valve? tacksam för hjälp om någon har lust eller ork med alla mina frågor :)
En flow control ger lite bättre respons på lågvarv´, förvänta dig inte natt och dag skillnad bara.

Varsågod!
--------------------------------------------------------------------------------
sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: ny på detta med jetski och skulle behöva lite hjälp

Inläggav Customski » 29 juni 2011, 06:29

ch__s skrev:hej jag har en kawasaki sxr 800 som är årsmodell 08 men den är inte körd förän jag köpte den för en månad sedan. jag har bytt lite saker på den och har tänkt byta lite mer men är som sagt helt ny på detta så behöver lite hjälp med vad jag ska byta. detta är vad jag har bytt:
1 x R&D 800 SXR Pro Series Race Plate
1 x R&D 800 SXR Stealth Aquavein Scoop
1 x Solas 800SXR KP.DF.13.22 Pitch Impeller
2 x Tau Ceti Pro Series Air Filter 1.5inch Tall
2 x Tau Ceti Billet Filter Adapters (800 SXR - AD-I40-11)
1 x Riva Quick Drain Kit (Kawasaki quick drain kit BS41)

nu till mitt problem, jag har tänkt köpa en wet pipe en bilge pump och ett lightend flywheel och en frogzskin för att täppa igen luftintaget på framsidan. jag har varit med i ett amrikanskt forum som jag har frågat mig runt lite men jag vet inte riktigt allt vad dom menar när dom skirver på engelska så hade hoppats på att någon vänlig själ här kanske hade lust att hjälpa mig.
om jag byter till en wet pipe så behöver jag tydligen borra upp någonting till 80 mm men jag vet inte vad? hörde att man kanske kunda byta till 650 nozzle istället för att borra men vet inte riktigt vad som menas med det. sen så ska man ju tydligen fixa "enlarged pump fittings" 1/4" NPT X 1/2" Barb fitting vad är det för något? and also switch to a 2.0 needle seat assembly instead of the 1.5 (stock)? skrev någon men vad menar han med detta? sen funderar jag även på om jag behöver flow control valve? tacksam för hjälp om någon har lust eller ork med alla mina frågor :)


Vi vil med glæde hjælpe dig. Det er ikke dig der skal undersøge alle infomationer det skal vi nok gøre for dig.
Gi et telefon opkald så tager vi en snak og laver et godt setup til dig.
Customski
 

Re: ny på detta med jetski och skulle behöva lite hjälp

Inläggav ch__s » 29 juni 2011, 08:46

Tack så jätte mkt för hjälpen :) någon som vet vart man kan köpa nålen och nipplarna lr måste jag beställa från USA? är ju så dyr frakt från USA. En wet pipe och ett fly wheel kostar 300 dollar i frakt :(
ch__s
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 juni 2011, 21:42

Re: ny på detta med jetski och skulle behöva lite hjälp

Inläggav Eee » 29 juni 2011, 11:19

ch__s skrev:Tack så jätte mkt för hjälpen :) någon som vet vart man kan köpa nålen och nipplarna lr måste jag beställa från USA? är ju så dyr frakt från USA. En wet pipe och ett fly wheel kostar 300 dollar i frakt :(


Bo på Customski?
Superjet 701
Arctic Cat F6

My videos:
http://www.youtube.com/user/Kapteeen1
Eee
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2 juni 2009, 19:32

Re: ny på detta med jetski och skulle behöva lite hjälp

Inläggav sospikey » 29 juni 2011, 13:27

ch__s skrev:Tack så jätte mkt för hjälpen :) någon som vet vart man kan köpa nålen och nipplarna lr måste jag beställa från USA? är ju så dyr frakt från USA. En wet pipe och ett fly wheel kostar 300 dollar i frakt :(


Se till att använda USPS för frakt, annars blir du grymt buttfuckad (DHL/UPS). Nålar och annat kan antingen jetmaniac på xh2o.com eller John på jetskisolutions.com fixa (och Bo) till bra priser.

Det är nog inte så dumt att fundera igenom varför du vill modda innan du fortsätter handla, det är bättre att låta någon duktig rekommendera ett paket än köpa lite delar här och där på rekommendation från olika snubbar på forum. Mina 2 cent...
sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: ny på detta med jetski och skulle behöva lite hjälp

Inläggav ch__s » 29 juni 2011, 14:38

ok tack så mkt för hjälpen. jo jag får kanske ta och höra av mig till bo då men han är ju dansk, jag förstår ingen danska alls, rena grekiskan för mig :) hmm jag vet faktiskt inte varför jag vill modda den, vill typ bara att den ska gå lite bättre och så tycker jag det är lite kul att ha nått att greja med. + att jag har en tvillingbror som har en jetski som går bättre än min och så kan jag ju inte ha det :P

tack igen för era snabba svar.
ch__s
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 juni 2011, 21:42

Re: ny på detta med jetski och skulle behöva lite hjälp

Inläggav mr.turbo » 29 juni 2011, 15:20

Ska du montera pipa läs min artikel om pipor på första sidan till att börja med ,
så kan jag svara på frågor sen .Vi har nyligen kört 54,5 mph @ 7200 med vet pipe
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00


Återgå till Kawasaki

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster