Vilken topp till SX-R?

Åsikter & Fakta om jetskis
Frågor,Svar,sprängskisser & problemlösning

Vilken topp till SX-R?

Inläggav Blizzard1230 » 7 februari 2011, 20:47

Jag har en sx-r med en fp wetpipe men behöver så klart bättre skjuts i grejerna. Vilket märke av alla toppar som finns är att föredra? Dome-storlek? Med eller utan girdles? Vill köra på 95 eller 98 oktan.
Blizzard1230
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 augusti 2010, 00:15

Re: Vilken topp till SX-R?

Inläggav Customski » 7 februari 2011, 21:38

Hej
Jeg vil klart anbefale ADA billet head. Det er meget driftsikker. Domes og o-ringe kan købes mange steder.
95oct. =30cc
98oct. =28cc(bedste valg)
Du behøver ikke girdle kit til dit setup.
Customski
 

Re: Vilken topp till SX-R?

Inläggav Blizzard1230 » 8 februari 2011, 21:22

Okej. Tackar så mycket för det.
Så 28cc är driftsäkert med 98okt och byglad tändning då?

Kan jag använda samma munstycken? Main 155 och pilot 77.5 med standard N&S. Kör ca 300 möh om det spelar nån roll. Tar gärna tips om nån har bättre förslag på bestyckning.

Finns det nåt mer prisvärt jag bör skaffa när jag ändå håller på? Ger tex vforce3 eller liknande nån märkbar effekt?
Blizzard1230
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 augusti 2010, 00:15

Re: Vilken topp till SX-R?

Inläggav Customski » 9 februari 2011, 16:48

Hej
Du skal bare starte med de jets du har.
ADA head med domes koster 2110dkr. komplet med moms.
Der er mange dele jeg vil anbefale dig det kommer kun an på penge....
Customski
 

Re: Vilken topp till SX-R?

Inläggav mr.turbo » 10 februari 2011, 19:41

Jag skulle köpa en tbm grindletopp med 26cc domes och ignipro tändning, om du
vill åka dry pipe i framtiden så måste du ha en grindle topp annars spricker cylindern.
Har kört ada hade en del läck problem med den ,tbm toppen har bättre oringar,
mordernare för bränningsrum och ger mer effekt på låg o mellan men den är dyrare.
Vi har bromsat 124hp 150nm med tbm topp, ignipro, fp-drypipe,98oct och original förgasare.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Vilken topp till SX-R?

Inläggav Blizzard1230 » 10 februari 2011, 20:48

Intressant... Men jag kommer nog hålla mig till wetpipe. Är det onödigt med girdles då?
Om man då jämför prestanda på topparna rakt av, så antar jag att det är 28,5cc som gäller på tbm för att klara sig med 98 oktan utan att byta tändning. Är det då en märkbar skillnad mot ada. Det är ju bottendrag jag vill ha
Blizzard1230
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 augusti 2010, 00:15

Re: Vilken topp till SX-R?

Inläggav Tuffe » 10 februari 2011, 21:21

Byt tänningen till ignipro det e lite pengar i sammahanget
du får en säkrare maskin som du kan plocka ur mera bottenvrid på...

Snåla inte på fel grejer :mrgreen:
Kör:
Kawasaki SX-R 1500
Kawasaki Ultra 300x
Saab 900T Og
Användarvisningsbild
Tuffe
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 3 april 2009, 09:16
Ort: Örebro/Kumla ÖKJRC

Re: Vilken topp till SX-R?

Inläggav Blizzard1230 » 11 februari 2011, 15:54

Haha, att det aldrig finns ett enkelt svar! Jag trodde inte att en tändning kunde göra nån jätteskillnad men säger ni det så är det säkert så.
Om nu Tbm-toppen ger mer effekt så vill jag ju ha den. Finns det nån återförsäljare som säljer både tbm och igni-pro till bra pris? Atlantic jetsports har ju bara advent ignition. Customski har ju igni-pro men inte tbm
Blizzard1230
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 augusti 2010, 00:15

Re: Vilken topp till SX-R?

Inläggav Tuffe » 11 februari 2011, 18:45

Japp marcus på sx-r.com har det du behöver
Kör:
Kawasaki SX-R 1500
Kawasaki Ultra 300x
Saab 900T Og
Användarvisningsbild
Tuffe
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 3 april 2009, 09:16
Ort: Örebro/Kumla ÖKJRC

Re: Vilken topp till SX-R?

Inläggav Customski » 11 februari 2011, 23:41

mr.turbo skrev:Jag skulle köpa en tbm grindletopp med 26cc domes och ignipro tändning, om du
vill åka dry pipe i framtiden så måste du ha en grindle topp annars spricker cylindern.
Har kört ada hade en del läck problem med den ,tbm toppen har bättre oringar,
mordernare för bränningsrum och ger mer effekt på låg o mellan men den är dyrare.
Vi har bromsat 124hp 150nm med tbm topp, ignipro, fp-drypipe,98oct och original förgasare.

Jeg har solgt de første 50stk ada heads og har aldrig haft problemer med utætte domes eller
o-ringe.
De fleste utætheder opstår ved overophedning pga. forkert køling eller dårlig overflade på cylinderen.
Min erfaring med ada heads er god kvalitet til billig penge.
Customski
 

Re: Vilken topp till SX-R?

Inläggav Blizzard1230 » 12 februari 2011, 19:11

Jag har kommit fram till att jag beställer igni-pron från customski och tbm-toppen från atlantic jetsports. Vill bara dubbelkolla om 26cc domes kommer funka med 98 oktan innan jag beställer?
Blizzard1230
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 augusti 2010, 00:15

Re: Vilken topp till SX-R?

Inläggav Tuffe » 12 februari 2011, 20:39

Jag skulle föreslå att du talar lite mera med Mr.turbo
han kan förklara exakt vad du ska och hur du ska göra det för att det ska bli riktigt bra...
kan garantera att du inte hittar någon mera påläst människa med superkoll....


Han e dock på en roadtrip till Öland idag men kommer hem ikväll så han svarar nog innom sin tid....

Sen e ju min rekomendation att du ska köra på v-power.. e ju lite säkrare endå :-D
Sen får du inte glömma kylningen när du trimmar....
Kör:
Kawasaki SX-R 1500
Kawasaki Ultra 300x
Saab 900T Og
Användarvisningsbild
Tuffe
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 3 april 2009, 09:16
Ort: Örebro/Kumla ÖKJRC

Re: Vilken topp till SX-R?

Inläggav Blizzard1230 » 14 februari 2011, 18:26

Ok, då får vi hoppas att han hittar hem snart då.

V-power finns tyvärr inte här, så 98 är enda alternativet
Blizzard1230
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 augusti 2010, 00:15

Re: Vilken topp till SX-R?

Inläggav mr.turbo » 24 februari 2011, 17:02

Blizzard1230 skrev:Jag har kommit fram till att jag beställer igni-pron från customski och tbm-toppen från atlantic jetsports. Vill bara dubbelkolla om 26cc domes kommer funka med 98 oktan innan jag beställer?


26cc fungerar med 98 oktan med rätt tändkurva och 1,4 mm squish,
dubbel kylning är också bra. läs vad jag skrivit om pipor på försidan.
Squish höjden är väldigt viktig ,för lite squish och det går sönder.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Vilken topp till SX-R?

Inläggav Blizzard1230 » 13 april 2011, 18:31

Fan va segt!
Nu har jag skruvat dit toppen och mätt squishhöjden som blev 1,2mm!

Atlantic jet sports hade inte dom vanliga 26cc hemma, så jag köpte limited domes och en 1,5mm fotpackning (spacer) eftersom det inte skulle ändra något förutom lite högre varv. :cry:

Så vad göra? Låter det som en bra idé o skaffa en original fotpackning och plussa på med? Nu sitter ju bara spacern där tätat med silikonpackning. Svarva domesen känns ju inte så bra, då blir väl förbränningsrummet ännu mindre och 26cc är ju redan ganska lite

Tips tack :-)
Blizzard1230
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 augusti 2010, 00:15

Re: Vilken topp till SX-R?

Inläggav Blizzard1230 » 14 april 2011, 09:03

Hmm, börjar känna mig smått förvirrad nu. Jag mejlade Tbm för o höra vad dom tyckte och enligt dom så är 1,2mm squish perfekt och säkert. Dom kör 1mm på sina maskiner. Vad ska man tro???
Blizzard1230
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 augusti 2010, 00:15

Re: Vilken topp till SX-R?

Inläggav Tuffe » 14 april 2011, 09:36

du vet att deras 98 å våra 98 inte e samma va??
Kör:
Kawasaki SX-R 1500
Kawasaki Ultra 300x
Saab 900T Og
Användarvisningsbild
Tuffe
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 3 april 2009, 09:16
Ort: Örebro/Kumla ÖKJRC

Re: Vilken topp till SX-R?

Inläggav Blizzard1230 » 14 april 2011, 12:00

Jo, deras 93 är väl jämförbar med våran 98 va? Men jag har inte läst nånstans att limited domes behöver högre oktan. Det skulle tydligen vara samma.
Blizzard1230
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 augusti 2010, 00:15

Re: Vilken topp till SX-R?

Inläggav Tuffe » 14 april 2011, 14:27

tänkte mest om du sagt till tbm killarna att du kör på 98... å de sa att det e skit lungt då... men då deras 98 som typ skulle motsvara 103 oktan här så blir det ju skillnad
hoppas du förstår vad ja menar...
Kör:
Kawasaki SX-R 1500
Kawasaki Ultra 300x
Saab 900T Og
Användarvisningsbild
Tuffe
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 3 april 2009, 09:16
Ort: Örebro/Kumla ÖKJRC

Re: Vilken topp till SX-R?

Inläggav Blizzard1230 » 14 april 2011, 16:35

Jag kom på det och skickade ett till mejl. Får väl se vad dom tycker då.

Ni ska ha hemskt mycket tack som orkar svara på mina frågor! :-D
Blizzard1230
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 augusti 2010, 00:15

Re: Vilken topp till SX-R?

Inläggav mr.turbo » 14 april 2011, 16:46

Blizzard1230 skrev:Fan va segt!
Nu har jag skruvat dit toppen och mätt squishhöjden som blev 1,2mm!

Atlantic jet sports hade inte dom vanliga 26cc hemma, så jag köpte limited domes och en 1,5mm fotpackning (spacer) eftersom det inte skulle ändra något förutom lite högre varv. :cry:

Så vad göra? Låter det som en bra idé o skaffa en original fotpackning och plussa på med? Nu sitter ju bara spacern där tätat med silikonpackning. Svarva domesen känns ju inte så bra, då blir väl förbränningsrummet ännu mindre och 26cc är ju redan ganska lite

Tips tack :-)

Vad sa du till tbm ? kör du 30cc domes kan du nog köra 0,8, du ska köra wet pipe ?
den ger mindre fyllnadsgrad och mindre verklig kompression än en dry pipe med
högre fyllnadsgrad í sitt arbetsområde .Det kanske kan fungera ju mer vatten du ger den
ju mera safe o slöare på topp = mindre fyllnadsgrad ,en drypipe spikar vid 1,25/ 26cc
men inte med 1,4 . Ju mer du svarvar squish bandet ju större volym blir det ,0,5mm
ger ca 1,3 cc + ,lägga under packning ger dubbel volym ökning mot att svarva 0,5=2,6cc.
Är spacern helt i alu? om det är den tjocka packnigen med stål i mitten byt till alu,
annars går cylinderfots bultarna av efter ett par månader.Man kan fixa squish höjden
på flera sätt svarva domes ,du kan också lägga i en 0,5 mm gummibelagd stål packning
och plana cylingern 0,3mm upp på så får du 1,4mm, du kan prova 1,2 mm o köra några
fyllgas repor (inte för långa) ta bort toppen o titta om det spikar.Det funkar inte med drypipe
pga den höga fyllnads graden på topp, men kan kanske fungera med våt pipan den är ju mycket
slöare på topp.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Vilken topp till SX-R?

Inläggav Blizzard1230 » 14 april 2011, 17:43

Jo jag kör med en wetpipe. Domesen är på 26cc och det är tbm's spacerplatta. Ärligt talat så vet jag inte om spacern är helt i alu. Det ser så ut iallafall fast det kändes å andra sidan ganska segt o slipa till passformen med dremeln.

Jag har skickat ett mejl till tbm att svensk 98 är ungefär som amerikansk 93 och frågat om dom fortfarande tror på 1,2mm squish.

Igni-pron har jag laddat med programmet för wetpipe. Vet inte om det är optimalt när man har en topp dessutom
Blizzard1230
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 augusti 2010, 00:15

Re: Vilken topp till SX-R?

Inläggav Blizzard1230 » 14 april 2011, 18:11

Va fan det verkar komma olika bud från Tbm's support. Nu ska man ha minst 109 oktan:

Squish isn't your issue compression ratio is. You need 109 minimum octane to run 26cc domes as they are 200+ psi with a limited set up. You will need 29-30.5cc domes to safely run 93 octane fuel.
Blizzard1230
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 augusti 2010, 00:15

Re: Vilken topp till SX-R?

Inläggav Tuffe » 14 april 2011, 18:20

Exakt men då som Niklas säger kör du med Squish på 1,4 så kan du köra med 26cc å 98 oktan
Kör:
Kawasaki SX-R 1500
Kawasaki Ultra 300x
Saab 900T Og
Användarvisningsbild
Tuffe
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 3 april 2009, 09:16
Ort: Örebro/Kumla ÖKJRC

Re: Vilken topp till SX-R?

Inläggav mr.turbo » 14 april 2011, 19:12

Blizzard1230 skrev:Jo jag kör med en wetpipe. Domesen är på 26cc och det är tbm's spacerplatta. Ärligt talat så vet jag inte om spacern är helt i alu. Det ser så ut iallafall fast det kändes å andra sidan ganska segt o slipa till passformen med dremeln.

Jag har skickat ett mejl till tbm att svensk 98 är ungefär som amerikansk 93 och frågat om dom fortfarande tror på 1,2mm squish.

Igni-pron har jag laddat med programmet för wetpipe. Vet inte om det är optimalt när man har en topp dessutom

Glöm jänkarna dom vet inte ett skit om hur man får en trimmad jetski att fungera på pump
soppa ,de köper racesoppa direkt för det kostar inte mer än våran pumpsoppa och de har aldrig
brytt sig om och ta reda på gränsen. jag kör 26cc 210 psi utan problem o 7840 rpm .
hur mätte du squish höjden ? gjorde du ett tennkors uppe på kolven ,så den inte kantrar
och måttet blir fel, annars mät igen .jag har mätt flera och de brukar bli 0,9 med den
setupen och de blir perfekt med 2mm spacer som jag har liggandes. är packningen svart
med en liten silver rand i mitten är det fiber-metall ,är den helt silver är det alu.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Vilken topp till SX-R?

Inläggav Blizzard1230 » 14 april 2011, 20:35

Hehe kan va så.
Jag gjorde inget kryss men försökte hålla mig i linje med axeln och gjorde även flera mätningar på olika ställen.
Packningen är helt silverfärgad.
Den där 2mm packningen låter väldigt intressant, nån sån har jag aldrig sett. Köper gärna av dig den!Tappar man botten på o höja cylindern så pass mycket eller är det bara guld o gröna skogar? Tänkte om det vore bättre o svarva domesen men det är ju mycket struligare
Blizzard1230
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 augusti 2010, 00:15

Re: Vilken topp till SX-R?

Inläggav mr.turbo » 16 april 2011, 18:41

Blizzard1230 skrev:Hehe kan va så.
Jag gjorde inget kryss men försökte hålla mig i linje med axeln och gjorde även flera mätningar på olika ställen.
Packningen är helt silverfärgad.
Den där 2mm packningen låter väldigt intressant, nån sån har jag aldrig sett. Köper gärna av dig den!Tappar man botten på o höja cylindern så pass mycket eller är det bara guld o gröna skogar? Tänkte om det vore bättre o svarva domesen men det är ju mycket struligare


Det finns inga gen vägar gör ett kors o tejpa fast på kolven , mät alla fyra ändarna med micrometer och rikta in korset efter kolvbulten. 2mm alu spacerna är fixade av zefyrlius
han ritade dom i cad och en firma vattenskar dom ,tog fram dom för squish höjden brukar
bli för tight med 1,5 spacer. jag har inte märkt någon skillnad på 1,5-2mm på botten,men
kompet sjunker dubbelt så mycket om man pallar under cylindern i stället för att svarva bandet.
Så 26cc + 0,5mm = 28,6cc svarva bandet 0,5mm = 27,3 cc . om du kör 2mm spacer o måttet
blir för stort plana cylinder toppen så måttet blir rätt.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Vilken topp till SX-R?

Inläggav Blizzard1230 » 17 april 2011, 13:30

Om du vill sälja en spacer så köper jag gärna. Hur mycket kostar den?
Blizzard1230
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 augusti 2010, 00:15


Återgå till Kawasaki

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster