Finns det någon Mek kunnig på Kawasaki 550sx-90??

Åsikter & Fakta om jetskis
Frågor,Svar,sprängskisser & problemlösning

Finns det någon Mek kunnig på Kawasaki 550sx-90??

Inläggav PLarsson » 27 juli 2009, 15:09

Tjena Polaren har en kawasaki 550sx-90..

som ni kanske förstår har lite probs dykt upp.. VI starta den med hjälp av startkablar från en bil i början på sommaren, vilket vi nu har förståt är ett big nono.. :evil:

så laddningsrelät brannupp osv..

Men nu har han stoppat i ett nytt relä, nya kolvar+ringar, ny startmotor sen en nypackningsats då.. sen var det något mer som jag inte kommer på..

men nu är det så här att när batteriet är full laddat och det stoppas ner i jetskin och kopplas på, ibörjan går den runt, sakta med säker, typ som det skulle vara as kasst med ström! men kolla batteriet igen och det är lika mkt kräm kvar.. sen efter det klicka han bara.. typ ut med drevet med inte orka driva runt.. mätte på strömmen som kom till startmotor och va vi kunde få fram så fick den ca 7volt dit när vi tryckte på grönaknappen.. sen blir kabeln till startmotorn varm..inte jätte men ändå varmare än övriga..

och det var så här det höll på när boxen hade brunnit upp... men nu är ju de nytt relä och ny startmotor osv..

va jag kan få de till är det något knas i boxen??

någon som kan ge svar el bor i närheten av finspång i östergötland??

såg att det fanns en jetski klubb i kumla typ inte så långt här ifrån, någon där som kör 550 och kan meka??

tacksam för svar och hjälp!!
PLarsson
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 juli 2009, 19:31

Re: Finns det någon Mek kunnig på Kawasaki 550sx-90??

Inläggav Nesam » 27 juli 2009, 18:58

Verkar som du har spänningsfall på vägen,antingen i nån anslutning/skarv eller
så kan det va så att kabeln som blir varm är slut/oxiderad så den leder dåligt
då den blir varm.(har vart med om fall då man renoverat startmotorn
då det sen visatsig att kabeln/strumpan vart slut)

Är den jordad riktigt,kommer inte ihåg hur det var på kawa men motorn är väl
jordad i motorblocket och en - kabel från batteriet till blocket?

Ja utgår ifrån att allt du har är Nytt inte beggagnat för tex en start motor kan va kass
om du har otur och köpt den beggad.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Finns det någon Mek kunnig på Kawasaki 550sx-90??

Inläggav Tuffe » 27 juli 2009, 21:07

Visst kan vi hjälpa dig att meka bara å komma över med maskinen...
Kör:
Kawasaki SX-R 1500
Kawasaki Ultra 300x
Saab 900T Og
Användarvisningsbild
Tuffe
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 3 april 2009, 09:16
Ort: Örebro/Kumla ÖKJRC

Re: Finns det någon Mek kunnig på Kawasaki 550sx-90??

Inläggav Hampus » 27 juli 2009, 21:39

Tja Grabbar tänkte mest säga att det är jag som har problemet Plarsson hjälpte mig bara för jag var i garaget och lägga ut en tråd det är så att det är helt nya kablar dragna från batteri till jord och från plus till start relä och från start reäet till startmotorn och startmotorn jordar sig själv i svänghjuls kåpan vad jag har förstått det som iaf....kan ha fel och då är problemet löst =O) tänkte att det kanske skulle kunna vara start reläet som krånglar vi har jue dock startat den med startkablar från bil men då bran jue volt regulatorn upp men den är bytat men allt annat i boxen ser hur kanon ut soim helst för övrigt...

Mvh Hampe
Hampus
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 juli 2009, 13:38
Ort: Finspång

Re: Finns det någon Mek kunnig på Kawasaki 550sx-90??

Inläggav PLarsson » 27 juli 2009, 22:10

Lycka till nu då grabben!
PLarsson
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 juli 2009, 19:31

Re: Finns det någon Mek kunnig på Kawasaki 550sx-90??

Inläggav Nesam » 28 juli 2009, 09:25

Ok dom nya kablarna måste vara i Minst samma diam/grovlek som de som satt där annars blir de
mindre bra :?
För att kolla att det är reläet som spökar kan du helt enkelt brygga över bara
funkar det riktigt då ja då är det reläet,om inte så är felet nån annan stans
jordningen förmodligen.

Lycka till!
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Finns det någon Mek kunnig på Kawasaki 550sx-90??

Inläggav Hampus » 28 juli 2009, 17:39

Tjena grabbar var nere i garaget (igen) och försökte hitta felet på jetten hitta nått som jag tycket var mycket konstigt börja med att felesöka lite i boxen men nu är jue allt bytat och allt ser kanon ut kolla så att allt satt som det skulle gjorde om lite med kablar om små fix såg då att dom nya kablarna jag satt in för batteri (jord) batteri (+) och startmotor kablen satt lite löst så jag prova spänna lite på dom och då blev det genast kontakt och allt tog som det skulle ( nya Kablarna är 10mm diam samma grovlek som satt innan jag byta ) men då gick startmotorn bara runt ett var sen låste den sig i svänghjulet tänkte då att jag får väl ta av och kolla den tog av den la på (+) och jord den snurra upp i typ 50 tusen rpm inget fel där satte tillbax den på sin plats och prova samma sak med (+) och jord från enbart batteri inget inkopplat med elen från boxen bara batteri då hända samma sak den snurrar typ två var och sen sätter sig tog av den igen och gjorde samma sak på med (+) och jord snurra upp hur mycket som helst igen satte dit den samma sak igen kan det vara att svänghjulet börjar bli dåligt så att den sätter fast sig där lr vad i helvete är det orkar fan snart inte mer så hjälp mig snälla :x

Mvh Hampe
Hampus
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 juli 2009, 13:38
Ort: Finspång

Re: Finns det någon Mek kunnig på Kawasaki 550sx-90??

Inläggav Hampus » 29 juli 2009, 16:00

Tjena grabbar PROBLEMET LÖST skruva sönder hela maskinen inatt med hjälp av några polare så då att startmotorn går ut men driver inte runt, startmotor drevet var för stort tyckte vi börja kolla lite runt det då visa det sig att när jag har betällt den nya startmotorn så har jag beställt fel, tydligen så är det samma startmotor till Kawasaki 440, 550 och 650 bara startmotordrevet som skiljer dom åt jag hade lyckats beställa en till 650 fast jag skulle ha en till 550 och det skiljer 3 kugg på startmotordrevet på dom två ! (650 12 kugg) och (550 9 kugg)
Men efter mycket slipande och filande så fick vi det till att passa och nu går hon som en klocka :D

Tack för all hjälp på vägen Mvh Hampe :D
Hampus
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 juli 2009, 13:38
Ort: Finspång

Re: Finns det någon Mek kunnig på Kawasaki 550sx-90??

Inläggav Nesam » 29 juli 2009, 18:21

Ja där ser man det var inte lätt att lista ut,har startkugg liggandes om du skulle behöva framöver ;)

Mvh
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo


Återgå till Kawasaki

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster