Batterifunderingar!

Åsikter & Fakta om jetskis
Frågor,Svar,sprängskisser & problemlösning

Batterifunderingar!

Inläggav Schultz » 15 juni 2012, 23:13

Hej på er!
Batteriet i min kawa 550 -91 har sett sina bästa dagar. Har alltid haft problem med att batteriet "tar slut" väldigt snabbt vid upprepade startförsök. Säsongspremiären idag blev inställd då batteriet dog efter max 10 sek drift. Tanken är att stoppa i ett batteri med med Ah för att få mer fast i maskineriet vid start. Original är det 19Ah

Hur mycket större vågar man peta in? finns det risk att man skadar något?
Någon ska har bra tips på batterier tas det glatt emot. Vad har ni i era egna maskiner?

Premiär abstinensen är på tok för hög
Schultz
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 juni 2010, 22:17
Ort: Östergötland

Re: Batterifunderingar!

Inläggav Zephyrlius » 16 juni 2012, 06:17

Man skadar inget om man har mer Ah den drar bara ut så mycket ur batteriet som den behöver.

Men däredmot tror jag inte du har användning för större batteri.
19Ah funkar fint.

Om det sen visar sig att den tömmer det nya under färd då får du nog se över laddningen...
Polaris Octane
Yamaha Waveblaster
Användarvisningsbild
Zephyrlius
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 239
Blev medlem: 28 oktober 2009, 17:46
Ort: Östergötland

Re: Batterifunderingar!

Inläggav Nesam » 16 juni 2012, 10:30

Som Zep säger 19 amp ska mer än väl räcka,känns som felet är nån annan stans.
Du skriver vid "upprepade startförsök" dvs om du har ett full laddat så kan det ta slut innan du kommer igång att åka bara genom att försöka starta?I såna fall har du nog nått mer som tar effekt som dålig kontakt vid anslutning eller relä,dålig/slut startmotor.Mät spänningen vid batteriet när du trycker på starten och vid startmotorn.Om du kan åka med den länge innan det tar slut så är det laddningen,du har inte ett Msd total loss system på den,dom laddar inte och kan dra lite ström Men du kan åka X antal timmar oavsett.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Batterifunderingar!

Inläggav Schultz » 16 juni 2012, 12:49

Grymt snabba svar, detta forumet är kungligt!!
Okey säger ni att 19Ah ska räcka är det säkert så!

Som du säger tog batteriet slut innan jag fick igång den. Den starta direkt hemma på släpet sen när jag kom till sjön 10 min senare gick det väldigt trög, starta inte och batteriet tog slut mycket snabbt.

Ska mäta vid batteriet och vid startmotorn för att kontrollera (spänning antar jag du menar). Vad bör det ligga på ungefär? Vilka relän tänker du på? ger de att kontrollmäta?

Har ingen total loss system, vad gäller laddning vet jag att den laddar dåligt men visst f_n bör man kunna starta och köra ett antal timmar. Bytte laddspolen förra vintern i hopp om att det skulle bli bättre vilket det också blev. Frågan är om det är värt att rusta upp laddsysteet? känns inte ekonomiskt försvarbart!! Kan leva med att ladda mellan varven.
Schultz
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 juni 2010, 22:17
Ort: Östergötland

Re: Batterifunderingar!

Inläggav Blizzard1230 » 16 juni 2012, 13:02

Kan det inte bara va så enkelt att batteriet är slutkört?
Blizzard1230
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 augusti 2010, 00:15

Re: Batterifunderingar!

Inläggav Nesam » 16 juni 2012, 19:55

Blizzard1230 skrev:Kan det inte bara va så enkelt att batteriet är slutkört?

Bra att påpeka,jag utgick från att han bytt batteri men byt eller testa med ett annat givetvis om det inte redan är gjort.Ett slut batteri kan de va pulver i första sek för att sedan vara tvärdött.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Batterifunderingar!

Inläggav Schultz » 16 juni 2012, 20:01

Tyvärr sviker mitt minne men jag tror jag bytte batteri förra året (undra hur gammal jag börjar bli?!?!)

Hur var det med spänningsfall till startmotorn? Hur mycket lägre vid startmotorn än batteriet är acceptabelt?
Schultz
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 juni 2010, 22:17
Ort: Östergötland

Re: Batterifunderingar!

Inläggav Nesam » 17 juni 2012, 12:13

Kolla att det är fräsht oavsett,det kan du tjänar tid och pengar på och cenil...välkommen ;)
När det dött kan du start kabla över från ex bilbatteriet snabbt för att få ett svar men låt inte det sitta på utan koppla ifrån sen.Funkar den då ja då är det batteriet som har nått fel.Vad har du för spänning (volt) på batteriet när det är laddat obelastat? I den perfekta värld utan förluster ska det vara lika men så är ju inte verkligheten men det bör inte vara några volt typ över 1-2 volt.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Batterifunderingar!

Inläggav Schultz » 5 juli 2012, 19:28

Kan meddela att jag köpte ett AGM batteri. Dyrt satan men det verkar funka kanon, känns att det är mer kräm i det!!
Lite positiv rapportering kan väl inte skada :lol:
Schultz
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 juni 2010, 22:17
Ort: Östergötland


Återgå till Kawasaki

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster