Squish på kawa 650

Åsikter & Fakta om jetskis
Frågor,Svar,sprängskisser & problemlösning

Squish på kawa 650

Inläggav marty » 22 mars 2012, 16:27

Har precis lagt på min westcoast topp med 29cc domes och jag gjorde ett squish test den fula vägen med hjälp av lödtenn. Fick det till 0.95mm, är det för tight?


Mvh
Yamaha Superjet 04
marty
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 juni 2011, 08:05

Re: Squish på kawa 650

Inläggav Nesam » 24 mars 2012, 07:49

Det låter lite tycker jag men har ingen kawa 650 så ja törs inte
säga att det inte funkar men risken är stor att den spikar.
På min superjet ligger ja på 1,2-1,3 om ja inte minns fel :roll:
Alternativet är ju att köra lite,lyfta toppen och kolla men aningens kallt nu
kanske :shock:

Blir som en ny maskin denna
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Squish på kawa 650

Inläggav marty » 24 mars 2012, 10:02

Jag har surfat runt på nätet och hittade lite information på ett amerikanskt forum. Det är visst precis på gränsen. Hur höjer man toppen enklast?
Problemet är att det är en topp med o ringar. Därför får det bli tjockare cylinderfots packning och vart får man tag i en sådan? Eller kan man kanske göra en fuling och lägga 2 st vanliga, känns inte bra. men kanske funkar?
Yamaha Superjet 04
marty
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 juni 2011, 08:05

Re: Squish på kawa 650

Inläggav mr.turbo » 24 mars 2012, 10:40

Gjorde du ett kors av löd tenn när du mätte? annars kantrar kolven en del.
Hur tjock cyl fot har du nu? tex en 1,5 mm packning till sx-r gör att cylinder fots bultarna går
av , cylindern rör sig för det blir för mjukt. Då får man använda alu spacer.
1mm är max vad jag skulle använda , biltema har ok matrial på ark i olika tjocklekar.
Annars svarvar du squish banden i toppen, det ger bara ca halva comp sänkningen mot
att palla under .Ex palla under 0,5 mm +0,95 =1,45 squish blir 2,2cc +29 =31,2cc ,svarva banden blir ca 1,1cc större. Skall du köra 29cc med 1,4 squish får du både svarva banden o plana toppen
för att komma tillbaks till 29cc. ca 1,35- 1,45 skulle jag köra.
Gör comp prov med toppen som den är , med original toppen och 29 cc toppen + 0,5mm
, så ser du vad resultatet blir, 29+0,5 kanske inte blir mycket mer än original.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Squish på kawa 650

Inläggav marty » 24 mars 2012, 15:12

mr.turbo skrev:Gjorde du ett kors av löd tenn när du mätte? annars kantrar kolven en del.
Hur tjock cyl fot har du nu? tex en 1,5 mm packning till sx-r gör att cylinder fots bultarna går
av , cylindern rör sig för det blir för mjukt. Då får man använda alu spacer.
1mm är max vad jag skulle använda , biltema har ok matrial på ark i olika tjocklekar.
Annars svarvar du squish banden i toppen, det ger bara ca halva comp sänkningen mot
att palla under .Ex palla under 0,5 mm +0,95 =1,45 squish blir 2,2cc +29 =31,2cc ,svarva banden blir ca 1,1cc större. Skall du köra 29cc med 1,4 squish får du både svarva banden o plana toppen
för att komma tillbaks till 29cc. ca 1,35- 1,45 skulle jag köra.
Gör comp prov med toppen som den är , med original toppen och 29 cc toppen + 0,5mm
, så ser du vad resultatet blir, 29+0,5 kanske inte blir mycket mer än original.

Ja, jag la lödtennet i kors.

Men jag vet varför jag fick så tight squish. Domen är gjord för 76mm cylinder och min cylinder är uppborrad till 77.5. SÅ DUMT!

Går det bra att bara svarva upp domen på bredden från 76 till 77.5 mm.
Bild

Mvh
Yamaha Superjet 04
marty
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 juni 2011, 08:05

Re: Squish på kawa 650

Inläggav mr.turbo » 24 mars 2012, 16:33

Ja det är bara att svarva upp den , bara du inte hamnar i oringspåret .
Blev det 0,95 bara längst ut i kanten ? eller hela bandet. om du svarvar
se till att få vinkelen rätt mot kolven,ex 1,4 mm i ytterkant 1,45 in mot stiftet
det ska kona lite större mot stiftet så spikar det inte så lätt. Det skall inte
kona åt andra hållet ex 1,4 - 1,3 mot stiftet då kommer det att spikasönder.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Squish på kawa 650

Inläggav marty » 24 mars 2012, 17:55

Längst ut i kanten blev det 0.95 och mot stiftet 1.10. Jag får helt enkelt hålla samma vinkel som nu, så bör det bli bra.

Tack så mycket för hjälpen!
Yamaha Superjet 04
marty
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 juni 2011, 08:05

Re: Squish på kawa 650

Inläggav marty » 5 april 2012, 22:30

Nu är domesen svarvade och ligger på 1.3mm i squish. Gjorde ett kompressions test och hamnade på 180 Psi i båda hålen. något högt eller går det bra?
Yamaha Superjet 04
marty
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 juni 2011, 08:05

Re: Squish på kawa 650

Inläggav mr.turbo » 24 maj 2012, 09:18

Bättre sent än alldrig 180 1.3 borde fungera utmärkt.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00


Återgå till Kawasaki

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster