Sida 1 av 1

Tänkt korta bommen

InläggPostat: 23 september 2010, 23:49
av mr.zimpa
Jag har tänkt korta min bom lite.Har en superjet -01. Hur mycket eller lite kan det vara vettigt att korta den? Och några bra tips på hur ja ska göra.? Är det bara att borra ur nitarna nere i fästet kapa och nita dit den igen?? Tacksam för svar.

Re: Tänkt korta bommen

InläggPostat: 24 september 2010, 05:34
av JIIG
Typ, du kan även smeta på lite epoxi innan du penetrerar den i fästet ;)
Och lägga några varv väv som färstärkning mellan bom och fäste ( inget måste).
4 tum kortare är min och det känns bra för mig.
Jag kör med 4 gradigt styre också.
Vill du ha kortare kan man alltid montera ett 0 gradigt styre eller kortare styrplatta i efterhand, men börja med 4 tum kortare bom och känn efter, det är mitt tips.

Re: Tänkt korta bommen

InläggPostat: 19 januari 2011, 21:45
av Rudan
Jag kör drygt 10cm kortare och 0-gradigt styre. Tycker det funkar fint som fan.
Inget större jobb var det att korta heller. Satte den i bandsågen, Tröck i den igen tillsammans med lite epoxy-lim och nitade fast. Har funkat kanon för mig.

Lycka till.

Re: Tänkt korta bommen

InläggPostat: 22 januari 2011, 10:23
av mr.zimpa
OK.Hur lång är du och har du footholds? Jag har borrat ur nitarna men har inte fått isär den. Ser ut att vara limad oxå. Hur gjorde du för att få ur bommen ska man värma eller bara vålda?

Re: Tänkt korta bommen

InläggPostat: 21 februari 2011, 22:03
av Karlskroniten
Jag har också tänkt korta bommen. Ser ut som om den sitter limmad på min me... Hur har ni andra fått isär era från fästet?

//Danne

Re: Tänkt korta bommen

InläggPostat: 22 februari 2011, 20:35
av FloatR
Bästa sättet att korta en bom är att helt enkelt ta en dremel, motsvarande, och kapa längs kanten på nedre bomfästet.

När man sedan kapat runt om så borrar man ur nitarna ur fästet, skrapar bort alla gamla bomrester och frigolit.

Sedan trycker man helt enkelt fast bomfästet på bommen igen, borrar nya hål i bommen och popnitar.

Works like a charm!

Re: Tänkt korta bommen

InläggPostat: 22 februari 2011, 20:55
av Karlskroniten
Det är klart att man gör så lättast. Imorgon så åker dremlen in i bommen!!! Får se hur det går...
Taxk för svaret FloatR!!

//Danne

Re: Tänkt korta bommen

InläggPostat: 17 maj 2011, 15:24
av magnusutter
Hur går det med styrvaijern när man kortar 10cm. Baxar man den på "sidan" nere i motorutrymmet bara?

Re: Tänkt korta bommen

InläggPostat: 20 maj 2011, 21:12
av Rudan
Det tänkte jag faktiskt inte ens på när jag kortade. Bytte styrvajer i samma veva och det var inga konstigheter.

Re: Tänkt korta bommen

InläggPostat: 22 maj 2011, 21:26
av magnusutter
Kanon. I vilken ände var det bäst att fimpa nudå? :) Nackdelen med att kapa uppe är att bommen har ju en hook efter ca 10cm..

Re: Tänkt korta bommen

InläggPostat: 23 maj 2011, 21:17
av Rudan
Du kapar bommen nere/framme.
Där är bommen rak en bra bit innan det är dags att vara böjd.

Kör hårt!