Fila cylindrar i svedala......

Åsikter & Fakta om jetskis
Frågor,Svar,sprängskisser & problemlösning

Fila cylindrar i svedala......

Inläggav magnusson » 26 december 2009, 00:03

Vem eller vilka är duktiga på superjet motorer i sverige? Dvs portning etc.
Finns det några kända motorbyggare med kunskap.
...Vart kul om man slipper skicka sakerna :roll:

:P
I think I`m awsome!
Användarvisningsbild
magnusson
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 juli 2009, 00:16
Ort: Östersund

Re: Fila cylindrar i svedala......

Inläggav Nesam » 26 december 2009, 12:32

Rickard är nog bland det bättre i Sverige men ja tror inte han portar
du kan ju höra med han här är hans sida http://www.rjmotor.se/
Annars är det Customski som gäller vad jag vet
han är nog bland de större här omkring.

Finns säkert ett X antal motorfirmor som kan porta dina cylindrar
också,det är ju inte "raketforskning" dessa motorer trots allt ;)

Vilken portning är du ute efter race eller free ride?
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Fila cylindrar i svedala......

Inläggav Tuffe » 26 december 2009, 21:03

Ja föreslår att du talar med Niklas (MrTurbo)
Det inte han vet om TvåtaktsPortning är nog rätt ointressant

Maila han på:
Nettskiracing@telia.com
Kör:
Kawasaki SX-R 1500
Kawasaki Ultra 300x
Saab 900T Og
Användarvisningsbild
Tuffe
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 3 april 2009, 09:16
Ort: Örebro/Kumla ÖKJRC

Re: Fila cylindrar i svedala......

Inläggav magnusson » 27 december 2009, 05:17

....mm :roll: , Rj och customski är de jag först tänkte på när dessa funderingar kom upp......
Race eller friåka.... :P D måste gå att snygga till lite här o där i cylindrarna o hitta lite mera vrum-vrum utan att behöva välja genre....
-dvs. mera kliv utan kategori!!!
I think I`m awsome!
Användarvisningsbild
magnusson
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 juli 2009, 00:16
Ort: Östersund

Re: Fila cylindrar i svedala......

Inläggav Nesam » 27 december 2009, 10:12

Ja givetvis går det att få en mer "universal" det kan du ta med den/dom som portar
åt dig,ville bara höra vad som var målet....och det var mer Pulver bara 8-)
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Fila cylindrar i svedala......

Inläggav Customski » 27 december 2009, 14:21

Vi porter både freestyle, freeride og race motor.
Hvis du ønsker et godt setup er det nødvendig at porte både crankcase og cylinder.
Hvis du kun porter cylinder er det begrænset effekt du opnår.
Customski
 

Re: Fila cylindrar i svedala......

Inläggav mr.turbo » 28 december 2009, 23:23

magnusson skrev:Vem eller vilka är duktiga på superjet motorer i sverige? Dvs portning etc.
Finns det några kända motorbyggare med kunskap.
...Vart kul om man slipper skicka sakerna :roll:

:P

Jag portar kawaski och yamaha. Senaste motorn var Rickards 840 stroker den gör 101km @7600 varv.
Vid en cleanup av en yamma cylinder behövs bara cylindern man bara filar till portarna som yamaha
borde gjort från början. För en superstock/freeraide portning behövs cylinder,block,vev,kolvar,grenrör,
cylinderfotspackning och topplock för att få durationerna rätt, inmätning av squishband och match portning
mm.Ska du köra orginal förgasare och pipa gör en cleanup , höj compet , mät in squishbandet ,bestycka in
förgasarna. ska du tex köra en högcompad drypipe superstock måste comp,squish,kolvspel och tändkurva
vara rätt annars rasar motorn. Därför behöver man i stortsett hela motorn för att allt ski bli perfekt .
Hör av dig om du vill ha hjälp.
Mvh Mr.turbo
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Fila cylindrar i svedala......

Inläggav Nesam » 29 december 2009, 21:41

En fråga ang squishband,det är väl inget man själv kan påverka utan det är som det
är på den topp/förbränningsrum man har?
(man kan kanske ändra de med stålpackning eller dubbla packningar
men dte blir nog mindre bra)
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Fila cylindrar i svedala......

Inläggav mr.turbo » 2 januari 2010, 11:53

Nesam skrev:En fråga ang squishband,det är väl inget man själv kan påverka utan det är som det
är på den topp/förbränningsrum man har?
(man kan kanske ändra de med stålpackning eller dubbla packningar
men dte blir nog mindre bra)


Man kan svarva om squishbandet och anpassa det till cylindern och kolvarna Tex 81-84 i borr använder
kawa kolvar måste man ändra vinkelen också . Squish höjden är viktig att få rätt, för att motorn inte
skall spika sönder. Förstort squisch ger inga skador men motorn blir slö och svarar sämre på låg och
mellanregistret, för tight squish spikar sönder motorn omgående. De flesta jetski´s har en squish höjd
på ca 2.5mm man kan gå ner till 1.5mm utan problem på 98 oktan ron. Kawa sxr kan man köra 1.4mm
squish höjd med 26cc domes ,factory drypipe på shell Vpower utan problem men vid 1.25mm spikar
kolvarna sönder.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Fila cylindrar i svedala......

Inläggav Nesam » 25 februari 2010, 09:54

Intressant detta,du får nog starta en utbildning 8-)
Ang portning av blocket har jag sett att vissa fyller i med epoxy i "botten"
av insugs sidan,varför?
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Fila cylindrar i svedala......

Inläggav sospikey » 25 februari 2010, 21:14

För att få starkare signal till förgasarna, högre gashastighet. Hjälper till med låg och mellanregistret. Mest för oss som gillar att blippa omkring = freestyle
sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: Fila cylindrar i svedala......

Inläggav Nesam » 28 februari 2010, 09:51

Finns det epoxi som pallar med den påfrestningen med bensin eller har det
en "begränsad" livslängd?
Nån här som provat det?
Lite sugen är man ju när motorn är lös än :roll:
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Fila cylindrar i svedala......

Inläggav tompa » 28 februari 2010, 10:05

Jag har så både på min nya motor och på min gamla.
Jag hade fått för mig att epoxin är där för att förstärka motorn när man tar ur mer effekt ur den, men som vanligt så har jag ingen aning om vad jag pratar om :D. Men då har man lärt sig nå nytt då :D
tompa
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 3 april 2009, 16:00
Ort: Vännäs

Re: Fila cylindrar i svedala......

Inläggav Nesam » 28 februari 2010, 10:50

Lyckligt ovetande,det är det bästa :lol:
Såg denna produkt http://www.jula.se/lacktatare-122934
den borde funka för ändamålet även om ja är lite skeptisk
till sånn här "guckas" funktion & livslängd.

Hittade inga säkra uppgifter på epoxi hur bra/om det pallar bensin :roll:
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Fila cylindrar i svedala......

Inläggav sospikey » 2 mars 2010, 20:59

Epoxin till för att förstärka vevhuset vid rejäl portning, allrahelst väggen mot svänghjulet blir lövtunn. Då lägger man också igen "fingrarna" i insuget (gäller 62t). Annars kan man ju köpa "billet" vevhus, billigt!
En del kör med JB Weld (finns hos Clas O), annars finns mer "proffsgrejer" också.
sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: Fila cylindrar i svedala......

Inläggav Chimpy » 2 mars 2010, 21:35

Jag åkte runt o letade efter något bra o använda förra veckan. Hittade inget speciellt i dom 4 olika affärerna jag va inne i så de slutade med Kemisk Metall från Plastic Padding. Nu e de redan gjort så hoppas att de duger för ändamålet. Jag fyllde aldrig fingrarna har hört att man tappar lite botten på de. Men man ska tydligen få bättre throttle respons, men jag jagar botten med allt mitt dremlande. Återstå o se om jag lyckats med allt jag gjort cylinder/cases och insugsrör.


Saxat från annat forum:
Claes Ohlsons JB-Weld är inte densamma som används i USA (dvs av trimmare).

Claes har http://jbweld.net/products/jbkwik.php (blå och orange tub)
medans den "riktiga" är svart/röd http://jbweld.net/products/jbweld.php

Den riktiga JB-Welds data:
Properties (psi)
Tensile Strength: 3960
Adhesion: 1800
Flex Strength: 7320
Tensile Lap Shear: 1040
Shrinkage: 0.0%
Resistant to: 500° F

"Claes" JB-Weld, dvs Kwik:
Properties (psi)
Tensile Strength: 2100
Adhesion: 1800
Flex Strength: 7320
Tensile Lap Shear: 1040
Shrinkage: 0.0%
Resistant to: 300° F

Den Claes har går att jobba med i max 4 minuter. Den "riktiga" kan man plaska med i minst 30 minuter.
______________________________________________________________________________________________________
Superjet 09 freeride/freestyle :)
Bild
Användarvisningsbild
Chimpy
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 oktober 2009, 12:25
Ort: Kungälv

Re: Fila cylindrar i svedala......

Inläggav mr.turbo » 7 mars 2010, 01:21

Chimpy vad kör du för duration på transfer o avgas? ett bra sätt att få massa botten är o höja täningen på låga varv
öka kompressionen o minska squish höjden men du behöver en proramerbar tändning typ HPI så du kan backa täningen
när pipan börjar dra annars spikar motorn sönder.Tvåtaktare tycker om massor med täning när pipan är utan för sitt
arbetsområde .
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Fila cylindrar i svedala......

Inläggav Chimpy » 7 mars 2010, 11:41

Jag har inte mätt duration på transfer o avgas. Har bara bräddat transfer portarna lite o gjort en clean up. Avgasportarna har jag använt mig av en mall "Freeride/freestyle" som jag beställt från ett företag i Usa, man gör även ingrepp på sleven med deras mallar. Tändningen kan jag inte justera har bara en Msd Enhancer. Squish höjd har jag inte mätt ännu, tänkte göra de med en bit lödtenn när jag satt på toppen. Om du inte har något bättre förslag på hur man kan göra :?: Kommer använda mig av en ADA top med 33cc domes eller beställa någon storlek mindre om de går. Men jag vill klara mig på vanlig 98 eller V-power. Är helt ny på detta men kul o pilla lite. Blir nog till att bygga/köpa en helt ny motor tills nästa år om bara ekonomin tillåter.
______________________________________________________________________________________________________
Superjet 09 freeride/freestyle :)
Bild
Användarvisningsbild
Chimpy
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 oktober 2009, 12:25
Ort: Kungälv

Re: Fila cylindrar i svedala......

Inläggav mr.turbo » 7 mars 2010, 13:29

Mät squish höjden med lödtenn klipp två bitar lika långa som kolvdiametern tejpa fast dom i ett
kors uppe på kolven rikta efter kolvbulten. Med en liten bit på ena sidan kantrar kolven och måttet
blir lite fel ,med fyra punkter kantrar inte kolven o måttet blir rätt .Jag kör 1,4mm på min sxr vid
1,25 spikar kolvarna sönder på kawan pröva 1,5mm borde vara säkert . tänd kurvan i enhancern
är värdelös för hög kompade motorer med pipa för lite på lågavarv =slö i botten ,för mycket på
höga varv= sönder spikade kolvar kolla www.hpi.be de har förmodligen den bästa täningen till
yamma nu, rätt tändkurva är a och o för att få ut max effekt med bibehållen drift säkerhet.
Mät kolv spelet, på en trimmad motor behövs mer rum för kolvarna att expandera på pga
varmare för bränning kör 0,12-0,13mm för att und vika värmenypningar är det mindre än det
hona upp cylindern. Undvik smidda kolvar de expanderar 0,05mm mer än gjutkolvar .
Med squish,täning o kolvspel rätt kan du hålla fullt hela dan utan att det spikar, skär o nyper.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Fila cylindrar i svedala......

Inläggav Chimpy » 7 mars 2010, 14:01

Okok tack för svaret va ju en hel del matnyttigt där i :!: Synd att jag inte visste de med tändningen lite tidigare har redan köp Msd:n. Hoppas ju att den e bättre än vad orginal är iaf. Är det denna du menar http://www.hpi.be/cdipics/CD4604D.jpg Får väl kanske köpa nytt tills nästa år om jag inte byter ut motor o el. Är lite sugen på något mellan 865cc-1000cc men de får vänta till ekonomin tillåter :mrgreen:
______________________________________________________________________________________________________
Superjet 09 freeride/freestyle :)
Bild
Användarvisningsbild
Chimpy
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 16 oktober 2009, 12:25
Ort: Kungälv

Re: Fila cylindrar i svedala......

Inläggav mr.turbo » 13 mars 2010, 23:09

Chimpy skrev:Okok tack för svaret va ju en hel del matnyttigt där i :!: Synd att jag inte visste de med tändningen lite tidigare har redan köp Msd:n. Hoppas ju att den e bättre än vad orginal är iaf. Är det denna du menar http://www.hpi.be/cdipics/CD4604D.jpg Får väl kanske köpa nytt tills nästa år om jag inte byter ut motor o el. Är lite sugen på något mellan 865cc-1000cc men de får vänta till ekonomin tillåter :mrgreen:


Japp den täningen men den ser inte riktigt ut som på bilden ock är svart. tyvär säljs programvaran att programera med
lös men det finns minst två i sverige som har den. bygga stroker behöver inte vara så dyrt man kan köra med exenter
tappar i veven och ur svarvade domes 74x86 = 860 cc borde gå att köra utan allt för mycket jobb o pengar.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Fila cylindrar i svedala......

Inläggav Nesam » 5 maj 2010, 18:34

Känns som det kan bli en "enhancer dödare" med tanke på prisläget
& funktion.
Exenter tappar...hur funkar det? :roll:
Vevhuset borde behöva en omgång också då.
Så det är möjligt att bygga en stroker till en relativt vettig peng alltså..
så satans dyrt om man ska ha det "riktigt". :shock:
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Fila cylindrar i svedala......

Inläggav mr.turbo » 14 maj 2010, 23:02

Nesam skrev:Känns som det kan bli en "enhancer dödare" med tanke på prisläget
& funktion.
Exenter tappar...hur funkar det? :roll:
Vevhuset borde behöva en omgång också då.
Så det är möjligt att bygga en stroker till en relativt vettig peng alltså..
så satans dyrt om man ska ha det "riktigt". :shock:


Det har kommit en tändning till som heter Epic den verkar på pappret vara lika bra som HPI
men billigare , den skulle jag prova om jag hade yamma. Exenter tappar är förskjutna på
mitten och flyttar ut vevstaken från vevaxelens centrum,men man måste ha en vev med
lösa vevtappar typ hotrods annars måste man köpa två vevhalvor för lös tapp för att
kunna montera exenter tapparna.Kombinera det med en 760 cylinder ursvarvat block,
topplock och du har en stroker.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Fila cylindrar i svedala......

Inläggav Penken » 15 maj 2010, 07:23

mr.turbo skrev:Med squish,täning o kolvspel rätt kan du hålla fullt hela dan utan att det spikar, skär o nyper.


du glömde rätt bestyckning och oljeblandad bensin :D


http://WWW.AIRTIMEPRODUCTS.CO.UK
har kommit med en nu ställbar tändning.
bara utbytes mot original cdin.

blir en sådan för mig senare när jag har pengar och köpt lite andra grejer först :D

edit: såg att mr.turbo skrev om epicen ovanför.
det är atp som har tagit fram den.
Penken
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2 maj 2009, 14:29
Ort: Umeå

Re: Fila cylindrar i svedala......

Inläggav mr.turbo » 15 maj 2010, 23:33

Men det viste han ju redan om :-D
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00


Återgå till Yamaha Superjet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster