varm pipa

Åsikter & Fakta om jetskis
Frågor,Svar,sprängskisser & problemlösning

varm pipa

Inläggav Pokertok » 15 juli 2015, 23:11

Tja

ja en problem har uppstått!
Men min pipa blir för varm enligt mig, och tycker jag fick de bevisat nu ikväll då jag skylla torka ur motor rummet och gjorde upptäckten att pipan nästan bränt sönder -kabel till batteriet, plastskyddet smällt och kabelgummit smält in till tåtarna
ser även på pipan att den typ tappat färgen, blivit lite prickigt, typ som att de kokat!
Motormässigt inga problem, kör med dubbel skylning och inte ändrat nått sen den köptes annat än att de satt ett flowvalve, men som av någon anledning pajade och inte släppte igenom nått vatten, vilket resulterade i väldigt varm vattenbox.
vad kan detta bero på?? för lite kylning som går till pipan eller nått som kommit med att kabel skadats?? sett de sitter två skruvar på pipan som går justera, är de för vatten eller annat?
vad bör jag kolla??
kör med 760 kitt Bpipe, allt köpt från yamaha...
Användarvisningsbild
Pokertok
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 9 augusti 2010, 15:28

Re: varm pipa

Inläggav sospikey » 16 juli 2015, 19:29

Du bör ha 3 justerskruvar. Du måste ha någon av dessa öppna, annars blir pipan så varm som du beskriver. Du bör ha minst 0,5-,075 varv öppet totalt. De olika skruvarna påverkar lite olika varvtalsområden.
Läs gärna mer här:
http://www.factorypipe.com/media/instru ... 01SJ03.pdf
sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: varm pipa

Inläggav Pokertok » 16 juli 2015, 22:55

jo men ska nog vara som de ska, vad jag kan se.
men tagit isär allt nu och kollat lite hur skylning och annat är dragit.
en fundering, vad gör den lilla vita plastlådan som ligger i botten av jetskin under drivningen, för han som dragit kylningen har sett från motorrum dragit från vänster i slang som sen de sitter en T koppling som i sin tur de två slangarna går in under första delen från motorblocket där de sitter två nipplar. från höger sida är de dragit en slang upp till en enkel koppling och sen ner till plastlådan som ligger där i botten. vet inte om ni förstår något av detta men. MEN den kan ju inte ge någon skylning någonstans i motorn. sen går de från toppen direkt ut till en pisser och sen en från pipböjen till en T koppling där en går in i pipan före vattenboxen sen en del ut till en pisser.
ska se om jag får in några bilder på de här..
Användarvisningsbild
Pokertok
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 9 augusti 2010, 15:28

Re: varm pipa

Inläggav sospikey » 17 juli 2015, 19:27

Plastlådan? Låter som självlänsen som du pratar om. Lite bilder kan nog vara bra...
sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: varm pipa

Inläggav Pokertok » 17 juli 2015, 23:26

lägger in lite bilder i forumet på facebook. lättare där!

vatten dragning jetski.jpg
slangdragning jetski.jpg
pipa jetski.jpg
het jetski pipa.jpg
Användarvisningsbild
Pokertok
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 9 augusti 2010, 15:28

Re: varm pipa

Inläggav Pokertok » 18 juli 2015, 14:55

bra att bilderna även kommer hit ( automatiskt? )
men som ni ser på bilderna, från vänster sitter de t kopppling på inkommande vatten
men från andra sidan ( vad som oxå borde vara inkommande vatten ) går slangen upp till den svarta slangen sen ner till den vita plast lådan ni ser på första bilden..
borde man inte sätta ihop dem med en T-koppling och sen dra de resterande...
lite tankar please
Användarvisningsbild
Pokertok
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 9 augusti 2010, 15:28

Re: varm pipa

Inläggav Nesam » 18 juli 2015, 19:57

Nej det är nog riktigt då du antagligen har enkel kylning. Den som går till vita boxen är länspump original, om du kikar bak på Jet pumpen nozzeln så sitter en slang fast där snett, där skapas suget som gör att vatten sugs från den vita lådan. Har du kollat så du inte fått nått sten/grus i kylkanalen? Ja fick en sten som fastnade i första 90 kröken som går in i grenröret. Hur är strålen på sidan av maskinen,bra tryck från pumpen?
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: varm pipa

Inläggav Nesam » 18 juli 2015, 20:02

Fattar jag rätt från bilderna så har du enkel kylning från pump som grenar ut i 2 i grenröret,rätt?

bilderna trolla jag dit :) lite enklare för folk att hjälpa då
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: varm pipa

Inläggav Pokertok » 19 juli 2015, 16:50

jo de stämmer så bra. inte koll på själv dräneringen...
och enkel kylning, om man vill har dubbel? ska man borra de själv då?
Senast redigerad av Pokertok 24 juli 2015, 13:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Pokertok
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 9 augusti 2010, 15:28

Re: varm pipa

Inläggav Nesam » 21 juli 2015, 21:24

NJa man kan borra extra eller så fimpar man man original dräneringen/länspumpen
och använder den genomföringen till den extra kylningen
Tänk på att om du borrar ska du ha en extremt lång borr
och i med ett rostfritt rör i hålet samt täta.

Sen ska du i med en nippel i pumphuset också med en 90 krök
som du gängar i.

Du har ju lite tips angående jetski pipor och vatten dragning
har du kikat på alla dom?
viewforum.php?f=78

Vad hade du för pipa,vår eller torr?
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: varm pipa

Inläggav Lelleflow » 21 juli 2015, 21:45

B-pipe!
I Sverige behövs sällan dubbla kylningar på en 701/760. Vi har så kallt i vattnet.
Går man upp i cc så är det en annan sak..

Jag hittade en bild på nätet som jag skissade om och la till lite på.
water routing.jpg
Alla manifolder har inte dubbla ingångar. Vanligast är 1:an.

Gör man enligt bilden och fortsatt har problem så beror det på något, troligtvis på flödes problem i kylkanalerna eller i justerskruvarna.

Justerskruvarnas uppgift är som sagt att påverka effektkurvan och naturligtvis kyla. Tillskillnad från en torrpipa där "chambern" dubbelmantlad så
sprutar b-pipen in vatten med avgasflödet i begränsad mängd för att i "stinger:n" mötas av mer kylvatten.

Ett vanligt problem med b-pipen är att hålen där vattnet justeras, med dessa justerskruvar, sätts igen av avgas-kox och salt.
Ta loss böjen "headpipe" på pipan. Lossa justerskruvarna en och en och tryck sätt sedan kylkanalen med luft och vatten.
Meningen med detta är att kontrolera att ingen är tät.

Kylsystemet i övrigt kan delas upp och trycksättas med luft och vatten för att spolas och kontrolleras. Det finns även tvättvätskor man kan tvätta kanalerna med.

Hoppas detta hjälper..
XSream DVX SS900
Superjet 2010
Lelleflow
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 18 juli 2010, 08:00

Re: varm pipa

Inläggav Pokertok » 23 juli 2015, 10:28

tack för svaren.
jo kan tänka mig att de kan sätta igen i pipan från all skit!
de jag tänkt på är att skruvarna på pipan är öppen både upptill och under? vad gör de för skillnad?skyler de mindre eller mer? ..de flesta skriver ju att de bästa oftast är stängd uppe i mitten och öppen nertill? har inte kollat tändkurvor nått men maskinellt går den bra och har vrid där jag vill ha de om de hör ihop
fundering på bilden, från pump till head en slang sen en till undersida pipa. sen T koppling från pump till manifold, hur sätter man ihop de?
nu har jag om jag minns rätt T kopplingfrån pumphus sen kopplat till mani, head till pisser sen head till pipa under. och upptill från pipa till stinger och pisser.
men kanske så du menar bara jag som inte tolkar din bild rätt 8-)
Användarvisningsbild
Pokertok
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 9 augusti 2010, 15:28

Re: varm pipa

Inläggav Lelleflow » 26 juli 2015, 16:12

Ja okej bilden kunde misstolkas lite..
Har uppdaterat.
water routing.jpg


Man får inte ta det här med hur mycket skruvarna är öppna helt strikt. Det kan variera lite.
Om du tillsammans har öppnat två skruvar tex. 1+1,5 varv kyler den mer..
En pipa vill man ha så torr och varm som möjligt.
Är du nöjd med hur din jetski presterar så behåll inställningarna..
XSream DVX SS900
Superjet 2010
Lelleflow
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 18 juli 2010, 08:00

Re: varm pipa

Inläggav Pokertok » 1 augusti 2015, 22:14

problemet var att den hade i stort sett pluggat igen ena kylningen i pipan av alla avgaser & salt.
nån som vet nått bra sätt att rengöra pipan för att få borta allt, eller de värsta iaf.. så man slipper att de kanske pluggar en gång till.
bara blåst igenom allt med luft nu. men rinner på som de ska..
blir lite havskörning nu när de börjar bli vågor så saltet har man ju att göra med, tar sen inte hem den så svårt att köra igenom med vanligt vatten
Användarvisningsbild
Pokertok
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 9 augusti 2010, 15:28


Återgå till Yamaha Superjet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster