Rideplate och Intake grate.

Åsikter & Fakta om jetskis
Frågor,Svar,sprängskisser & problemlösning

Rideplate och Intake grate.

Inläggav Landström » 5 maj 2014, 16:12

Tjena ! har precis köpt mig min första jetski. en yamaha superjet 2008.
den är helt standard idags läget. men har hört från flera håll att det blir en jätte skillnad om man byter rideplaten och intaget. men då till frågan vilken ska man välja ? det finns några olika märken . Worx ? R&D ? Riva ? Och samma med intagsgallret . alla märken har ju även olika modeller verkar det som . detta är en jungel för mig .

kan någon ge mig tips .
Landström
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 april 2013, 19:26

Re: Rideplate och Intake grate.

Inläggav Lelleflow » 6 maj 2014, 13:41

Jag har varit väldigt nöjd med Worx WR228.
Platta kommer du långt med org. speciellt om du inte ska tävla ;)
XSream DVX SS900
Superjet 2010
Lelleflow
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 18 juli 2010, 08:00

Re: Rideplate och Intake grate.

Inläggav Landström » 6 maj 2014, 15:07

okej. nej tävla kommer det inte bli något av. kommer bara leka i sjön. så det är inte så stor skillnad att byta till en tex worx platta ? det är bättre satsa pengarna bara på ett worx intag ?

blir det en jätte skillnad med ett annat intag ? hur beter sig jetskin annorlunda ? har den lättare för att inte dra luft när det går lite vågor eller har jag fattat fel ?
Landström
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 april 2013, 19:26

Re: Rideplate och Intake grate.

Inläggav Nesam » 6 maj 2014, 20:01

Skapade en tråd om detta för länge sedan just för att kunna hitta
svar på funderingar, denna är om några intake till jetski superjet
viewtopic.php?f=6&t=702&start=0
Har du original galler ska du byta utan tvekan.

Plattan rideplaten original kan du schimsa upp lite då får du skillnad
också och det kostar inget.
Om man ska leka tycker jag att en längre platta gör maskinen mer
som en stridsvagn och för stabil men smaken är delad

Jag kanske ska sälja mitt worx galler, kan fundera på det
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Rideplate och Intake grate.

Inläggav Landström » 7 maj 2014, 18:16

Okej. perfekt. då ska jag helt klart byta intagsgaller. sitter original i dagsläget. har precis köpt maskinen och allt är helt original. men funkar en sån där worx 228 bra till allt ? allså köra lite i mindre vågor och kanske försöka kura runt bojjar och även lite snurra på och försöka göra nått snyggt ;)
Landström
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 april 2013, 19:26

Re: Rideplate och Intake grate.

Inläggav wiktorin » 7 maj 2014, 20:51

Hej!
Har nyss köpt en superjet -08 och fick med en worx 205 intag. vad skiljer det mot 228?
Sitter ett Pro-tec Intag och rideplate monterat i nuläget.
Körningen blir nog mest lek och lite boj körning till havs, så lugnt vatten är inte att räkna med.
Vad rekommenderar ni?
// Roger
wiktorin
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 november 2013, 20:15
Ort: Umeå

Re: Rideplate och Intake grate.

Inläggav Nesam » 8 maj 2014, 16:22

Som jag fattat det så är det skovelns storlek eller hur långt ner den går ner,
logiskt så borde de som sticker ner mer också bromsa mer när man släpper
gasen tex,har bara haft 201
Om man ska leka mm så spelar det mindre roll vilket du väljer,skillnaden mot
original är den stora grejen.

Lite bilder på Works intake först wr201 wr205 och wr228

works wr-201.JPG
works wr-201.JPG (16.43 KiB) Visad 9804 gånger

wr-205.JPG
wr-205.JPG (17.55 KiB) Visad 9804 gånger

works wr-228.JPG
works wr-228.JPG (19.17 KiB) Visad 9804 gånger


Roger är det xft foothols på din maskin och ett rosa Pro tec intagsgaller?
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Rideplate och Intake grate.

Inläggav wiktorin » 8 maj 2014, 19:04

Yes stämmer bra. Någon maskin du ägt tidigare?
wiktorin
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 november 2013, 20:15
Ort: Umeå

Re: Rideplate och Intake grate.

Inläggav Landström » 8 maj 2014, 19:19

Jag kollar på customski hemsidan och dom har bara wr228 till 08:ans skrov.
antar att den funkar bra till allt ? allså hopp och lek som till bara glida till stugan till havs :)
vet ni någon annan bra sida att kolla tillbehör och delar från ?
Landström
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 april 2013, 19:26

Re: Rideplate och Intake grate.

Inläggav Nesam » 8 maj 2014, 19:54

wiktorin skrev:Yes stämmer bra. Någon maskin du ägt tidigare?


Nej men min kompis köpte den ny,inte många som har dessa footholds.
Här har du länken om footholds monteringen på din maskin
viewtopic.php?f=6&t=512&start=8&hilit=xft+footholds

Finns en uppsjö av olika företag men de flesta verkar rekommendera 228 till 08; ans skrov
frågan är Hur stor skillnaden är mot andra....är skeptisk till det :roll:
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Rideplate och Intake grate.

Inläggav Lelleflow » 16 maj 2014, 21:36

Denna bilden kanske säger något :-)

205 är inte lika aggressiv som 201 och 228.
228 ska vara en uppdaterad version av 201 till 08 skrov och nyare.
Bilagor
IMG_1216 JSIS.JPG
från vänster: 201, 228, 205.
IMG_1217 JSIS.JPG
XSream DVX SS900
Superjet 2010
Lelleflow
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 18 juli 2010, 08:00

Re: Rideplate och Intake grate.

Inläggav wiktorin » 17 maj 2014, 15:16

Kan 205an funka när det går vågor?
Med tanke på utformningen på nuvarande Intake så lämpar den sig nog bäst i lugnt vatten.
Jag antar att man tappar lite toppfart med 205 an jämfört med Protec, men eftersom körningen kommer att ske i öppet vatten där det ständigt
blåser så prioriterar jag hellre att den inte tappar vatten.
Förra ägaren påstod att den blev mer nervös med 205 an. antar att den svänger tvärare och kräver mer av föraren, eller?
wiktorin
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 november 2013, 20:15
Ort: Umeå

Re: Rideplate och Intake grate.

Inläggav sospikey » 17 maj 2014, 22:15

Jag har kört 205:an nu i 7 år. Jag upplever inte något problem i stökigt vatten (jag kör i Vättern, helst när det blåser). 201 däremot är som värsta tvärniten när du släpper av gasen. Sen kan det bero på impeller, pump och körstil, allt bidrar!
sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: Rideplate och Intake grate.

Inläggav wiktorin » 17 maj 2014, 23:42

Tack för det!
det blir till att testa, återkommer med resultatet så fort vädret blir varmare :-D
wiktorin
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 november 2013, 20:15
Ort: Umeå

Re: Rideplate och Intake grate.

Inläggav mr.turbo » 19 maj 2014, 20:47

Jag skulle köra worx scoop och tbm rideplate , jet dynamics rideplate är också ok
Plattor som är platta under är hala o sladdar lätt , de förlåter inga misstag.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Rideplate och Intake grate.

Inläggav wiktorin » 22 juni 2014, 22:53

Var ut på worx hemsida och kikade runt lite.
205 intaget verkar vara gjord för maskiner före -08
Vad skiljer det mellan före och efter -08 ?
skiljer det på passform och bultdelning eller är det bara att intaget är mer anpassat mot det nya skrovet.
wiktorin
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 november 2013, 20:15
Ort: Umeå

Re: Rideplate och Intake grate.

Inläggav Nesam » 23 juni 2014, 08:38

Det passar, ska väl vara "optimerat" till -08 och nyare.
Alla galler passar från -90 till nu.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo


Återgå till Yamaha Superjet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster