Justera förgasare

Åsikter & Fakta om jetskis
Frågor,Svar,sprängskisser & problemlösning

Justera förgasare

Inläggav marty » 13 maj 2013, 18:29

Jag har precis installerat en factory mod b pipe på min RN Superjet och vill har lite hjälp med att justera förgasarna.

Jag har bestyckat förgasarna 75L, 135H, 1.5 N/S med 115 gr fjäder. Enligt instruktionerna till pipan ska man bestycka 70L, 135H, 1.5 N/S med 95gr fjäder om man har eftermarknads luftfilter. Eftersom det sitter original filter med choke på min motor så valde jag 115gr fjäder och istället större lågfarts munstycken.
Jag har lyckats fått motorn att gå perfekt på tomgång och startar direkt utan gas. Känns riktigt bra genom hela registret, Ingen tvekan någonstans.
Men hur vet man egentligen om man ligger rätt? eller om man ligger för snålt?
Yamaha Superjet 04
marty
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 juni 2011, 08:05

Re: Justera förgasare

Inläggav sospikey » 13 maj 2013, 20:29

sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: Justera förgasare

Inläggav mr.turbo » 13 maj 2013, 22:12

Glöm inte justera in vattnet också ,halva kammaren bör fräsa när du stänker
lite vatten på den ,annars levererar den dåligt med effekt.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Justera förgasare

Inläggav marty » 14 maj 2013, 10:56

Okej! ja pipan är pissljummen just nu. Bottenskruven är öppen drygt 1/3 och toppskruven öppen 1/2 varv. ska pröva stänga toppskruven helt få se.

Skall även testa med lite lägre pop off, 95gr fjäder. Jag tror motorn går precis på gränsen till snålt efter tomgång.
Yamaha Superjet 04
marty
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 juni 2011, 08:05

Re: Justera förgasare

Inläggav mr.turbo » 16 maj 2013, 21:08

marty skrev:Okej! ja pipan är pissljummen just nu. Bottenskruven är öppen drygt 1/3 och toppskruven öppen 1/2 varv. ska pröva stänga toppskruven helt få se.

Skall även testa med lite lägre pop off, 95gr fjäder. Jag tror motorn går precis på gränsen till snålt efter tomgång.


Den kan nog bli slö på botten om du stänger topp skruven helt ,har du programerbar tändning
kan du ställa upp tändingen på låga varv för att kompensera om du gör det .
Jag skulle prova så här :stäng alla skruvar ,plugga vatten ut , blås i vatten slangen in ,
öppna botten skruven precis så att det pyser lite lite grand,ta bort pluggen i vatten ut
justera lagom värme med topp skruven, så borde den gå helt ok.
Sätt i ett 150 main munstycke i stinger anslutningen , jag brukar svetsa igen röret borra
o gänga m5 annars kan man göra en plugg som passar i slangen och skruva munstycket i.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00


Återgå till Yamaha Superjet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster