Risk för spikningar?

Åsikter & Fakta om jetskis
Frågor,Svar,sprängskisser & problemlösning

Risk för spikningar?

Inläggav FeaS » 2 juni 2012, 13:28

Tjenare

Bytte topplock här under vintern till ett ADA, med 38cc domes. Har varit ute två gånger och kört med den varav den sista dagen var jag ute hela dagen och körde. Lyfte iaf av toppen idag och kolla om den hade spikat något, om man kollar på bilderna så ser den ut att klarat sig ifrån det. Squishen ligger på ca 1.1, 1.2 mm, jag är inte helt hundra då jag inte har ett digitalt bladmått. Ena cylindern ligger på 175psi och den andra på 170psi, båda låg på 175 psi innan jag montera av toppen. Ska testa att byta oringar senare och se om dom blir lika då. Men jag tänkte så här, för jag har lite dåligt med pengar just nu iom att jag håller på att ta mc kort. Skulle ni våga att fortsätta att köra med den så här så länge med den låga squishen? För jag tänkte köpa 35cc domes senare och svarva dom. Föresten, vem kan svarva dom åt mig? Mvh Andreas

Bild

Bild
Superjet -08
FeaS
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 3 april 2011, 19:41
Ort: Grums

Re: Risk för spikningar?

Inläggav Nesam » 4 juni 2012, 21:04

Ser som du säger inte ut som spikning är något problem men den ena cylindern verkar gå lite snålare än den andra även om det inte är någon fara,ser fint ut.Vem har digitalt,lita på dig själv och har du ett skjutmått av Ok kvalite så....Kompet va inte så bra,o-ringarnas uppgift är inte att stoppa kompet (de skulle dom aldrig palla) deras uppgift är att se till att inte vatten tränger in/ut.Kika så du inte har nått skräp eller grad på domesen eller fodret eller helt enkelt har du dragit bultarna i rätt ordning/rätt(samma) moment?Kolla även komp mätarens tätning eller ytan vid stiftet så det är rent eller inte har några märken,har själv gjort den tabben.Lite konstigt att kompet ökat i 1 cylinder från förut oavsett :?
Hoppas du hittar en lösning på det hela iaf.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Risk för spikningar?

Inläggav sospikey » 5 juni 2012, 14:28

38cc på en 760 (som kolvarna visar) ger runt 175 psi om jag inte minns fel. +/- 2-3 % är helt normalt i skillnad i komp skulle jag säga. Verkar som du har rätt blandning, bra förbränningsbild!
Om du fegar ur har jag två 40 cc domes till ADA 760 topp ligger som du kan få till ett bra pris. Hojta i så fall!
sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: Risk för spikningar?

Inläggav FeaS » 6 juni 2012, 20:26

Nesam, det minskade i komp i ena cylindern efter jag lyft toppen. Får testa att lyfta den igen och dra om, vilket det ändå ser ut på bilden att jag måste. Ser ut som den lilla anoden ligger mellan cylindrarna i vattenloppet. Typiskt.. Vad gäller 40cc domesen så ska jag fundera lite på, återkommer isf. Men kul att höra att allt verkar vara okej med den, tack för svar :)
Superjet -08
FeaS
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 3 april 2011, 19:41
Ort: Grums

Re: Risk för spikningar?

Inläggav Penken » 7 juni 2012, 07:27

FeaS skrev:Nesam, det minskade i komp i ena cylindern efter jag lyft toppen. Får testa att lyfta den igen och dra om, vilket det ändå ser ut på bilden att jag måste. Ser ut som den lilla anoden ligger mellan cylindrarna i vattenloppet. Typiskt.. Vad gäller 40cc domesen så ska jag fundera lite på, återkommer isf. Men kul att höra att allt verkar vara okej med den, tack för svar :)



bra du såg det. för detta är en riktig varmgångsfara!
Penken
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2 maj 2009, 14:29
Ort: Umeå

Re: Risk för spikningar?

Inläggav FeaS » 7 juni 2012, 19:13

Har trott den varit borttagen av förra ägaren, för när jag bytte topplocket så satt bara skruven där så jag tog bort den. Men ser fan ut som att det är anoden som ligger där, hur det är möjligt vet jag inte. :?
Superjet -08
FeaS
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 3 april 2011, 19:41
Ort: Grums

Re: Risk för spikningar?

Inläggav mr.turbo » 7 juni 2012, 20:06

Vi kör 200 psi på kawa med wet pipe utan problem , om du kör 33cc i stället
för svarvade 35cc och pallar upp cylindern 0,35-0,40 mamnar du på 35cc
utan att svarva domesen, med 1,4-1,5mm squish. Det är mycket enklare
än att svarva domesen med samma resultat. Du kan nog lungt köra som
det är ,du har ju ganska låg comp i motorn skulle det spika så hade du sett det nu.
Det går att köra mer comp på wetpipes för de är mycket slöare på topp,
och den verkliga kompressionen blir mycket lägre än med en drypipe.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Risk för spikningar?

Inläggav FeaS » 8 juni 2012, 09:19

Är det en extra packning under cylindern som gäller då eller? Vad tjock är packningen?
Superjet -08
FeaS
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 3 april 2011, 19:41
Ort: Grums

Re: Risk för spikningar?

Inläggav mr.turbo » 8 juni 2012, 23:06

Det blir 0,35-0,40 tjockare cylinderfotspackning än vad du har nu ,blir det tjockare än 1mm
kör med en aluspacer i stället , tex en 1,5mm packning i en kawa funkar inte, efter ett tag
går cylinder bultarna av och cylindern flyger upp och slår i huven.Tänk på att packningsmatrial
kläms ihop ca 0,1mm när man drar cylindern, medans en aluspacer håller måttet,spacern
limmar man med ett tunt lager packnings silicone.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00

Re: Risk för spikningar?

Inläggav Nesam » 9 juni 2012, 19:51

Jag köpte packnings material på momentum,dom har lite olika dimensioner/tjocklekar och av bra kvalite.Vad ja minns låg den ja valde på 1,1mm på min gamla cylinder sen blev den något tunnare när man drog åt.
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo


Återgå till Yamaha Superjet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster