Wamilton Freestyle Jetski??!

Åsikter & Fakta om jetskis
Frågor,Svar,sprängskisser & problemlösning

Wamilton Freestyle Jetski??!

Inläggav Rudan » 29 augusti 2011, 20:45

Tjo.

Är det någon som vet något om den här maskinen?
http://www.blocket.se/gavleborg/Wamilto ... ?ca=11&w=3
Är den något att ha? Och vad är den värd enligt er?

Har precis sålt iväg min Superjet 02a för att finansiera ett nytt köp. =)
Rudan
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 9 augusti 2009, 23:06
Ort: Märsta

Re: Wamilton Freestyle Jetski??!

Inläggav tompa » 30 augusti 2011, 20:08

Tjo
Det verkar vara en fin maskin det där, fin motor, bra pump, kolfiberbom mycket lull lull.
Frågan är om det är ett av wamiltons kolfiberchassin eller om det är deras pro chassi. Är det kolfiber så är det ett mycket bra pris men jag tror nog att det där är ett pro chassi och det är ganska likt ett vanligt superjet chassi både till vikt och utseende. Fast har wamiltons byggt maskinen så är den väldigt välbyggd, dom är duktiga dom där wamiltons killarna :-D.
Jag hade funderingar på att köpa den där också men mest för att komma åt motorn, pumpen och bommen eftersom jag redan har pro chassit.
Har du pratat med killen nånting?
tompa
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 3 april 2009, 16:00
Ort: Vännäs

Re: Wamilton Freestyle Jetski??!

Inläggav Rudan » 30 augusti 2011, 23:02

Har inte själv pratat med honom men polarn har snackat med honom.
Tydligen är det problem med oringar som går åt skogen.
Kanske är lätt avhjälpt om man bara köper andra domes och kör på lite lägre komp?
Kanske finns det bättre oringar. Eller eventuellt bättre sätt än oringar att täta på. Men vad jag har fått för mig så ska ju oringar tåla en helvetes massa tryck.

Det vore ju tråkigt att köpa en maskin för sånna pengar ifall den ska medföra alldeles för mycket strul och mek. Förstår att det blir bra mycket känsligare än en orginalmaskin. Men man vill ju kunna köra någon timme innan det är dags att skruva igen.
Rudan
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 9 augusti 2009, 23:06
Ort: Märsta

Re: Wamilton Freestyle Jetski??!

Inläggav Tuffe » 31 augusti 2011, 08:23

Man ska köra med Viton ringar annars går de sönder... skulle tippa på att han inte kör viton :-D
Kör:
Kawasaki SX-R 1500
Kawasaki Ultra 300x
Saab 900T Og
Användarvisningsbild
Tuffe
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 3 april 2009, 09:16
Ort: Örebro/Kumla ÖKJRC

Re: Wamilton Freestyle Jetski??!

Inläggav Rudan » 31 augusti 2011, 10:09

Jaha, ja. Får kolla det. Men vad bör man betala för en sådan?
Man vill ju inte bli totalblåst. Förstår att det kostar en jävla slant att bygga en sån maskin.
Men köper jag den så vill jag ju att det ska finnas en chans att få igen pengarna när jag säljer.
Rudan
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 9 augusti 2009, 23:06
Ort: Märsta

Re: Wamilton Freestyle Jetski??!

Inläggav tompa » 31 augusti 2011, 10:32

Det är alltid svårt att få tillbaka pengarna på lite dyrare maskiner, det är ju inte största marknaden i Sverige precis.
Men pruta utav bara faan, jag tror inte att det kryllar av folk som är ute efter den där maskinen. Vill han inte gå ned i pris så får han väl behålla den.
tompa
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 3 april 2009, 16:00
Ort: Vännäs

Re: Wamilton Freestyle Jetski??!

Inläggav sospikey » 31 augusti 2011, 15:25

Rudan skrev:Har inte själv pratat med honom men polarn har snackat med honom.
Tydligen är det problem med oringar som går åt skogen.
Kanske är lätt avhjälpt om man bara köper andra domes och kör på lite lägre komp?
Kanske finns det bättre oringar. Eller eventuellt bättre sätt än oringar att täta på. Men vad jag har fått för mig så ska ju oringar tåla en helvetes massa tryck.

Det vore ju tråkigt att köpa en maskin för sånna pengar ifall den ska medföra alldeles för mycket strul och mek. Förstår att det blir bra mycket känsligare än en orginalmaskin. Men man vill ju kunna köra någon timme innan det är dags att skruva igen.


2 tänkbara anledningar till att den skjuter o-ringar:
Toppen ("skalet") är skev/sned (Kasta och köp nytt)
Fodrena har sjunkit lite i cylindern (planslipa)
sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: Wamilton Freestyle Jetski??!

Inläggav Rudan » 31 augusti 2011, 21:31

Tydligen är det Viton ringar han har kört med.
Så det lutar väl åt sospikeys förklaring.

Kostar en ny topp då?

Hum, kommer bli vm i skambjudning. haha
Rudan
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 9 augusti 2009, 23:06
Ort: Märsta

Re: Wamilton Freestyle Jetski??!

Inläggav Penken » 1 september 2011, 04:28

oringen tätar inte mot kompression. den tätar mot vattnet.
problemet med lösa domes är att dom kan vibrera om dom får möjlighet. och då slits ofta materialet i toppskalet. vilket gör att den inte klämmer ner domesarna.
har hört om detta problemet på ADA topparna. inte på dasa.

är väll billetcylindrar? dom borde väll inte kunna droppa ett foder?
Penken
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2 maj 2009, 14:29
Ort: Umeå

Re: Wamilton Freestyle Jetski??!

Inläggav Rudan » 1 september 2011, 10:28

Om o-ringen inte tätar mot kompression?
Vad är det då som tätar mot kompressionen?

Menar du att domen ligger metall mot metall? Låter osannolikt.
Rudan
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 9 augusti 2009, 23:06
Ort: Märsta

Re: Wamilton Freestyle Jetski??!

Inläggav Rudan » 1 september 2011, 10:30

Oringen på domen lär ju täta mot vatten på ena sidan och kompression på andra.
Bilagor
rac_adadomes.jpg
rac_adadomes.jpg (7.85 KiB) Visad 12051 gånger
Rudan
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 9 augusti 2009, 23:06
Ort: Märsta

Re: Wamilton Freestyle Jetski??!

Inläggav sospikey » 1 september 2011, 10:37

Rudan skrev:Om o-ringen inte tätar mot kompression?
Vad är det då som tätar mot kompressionen?

Menar du att domen ligger metall mot metall? Låter osannolikt.


Kanske, men det är så det funkar. O-ringen klarar inte att hålla emot kompressionen utan håller bara vattnet borta. X-Scream rekommenderar helt andra åtdragningsmoment när du börjar köra höga/mycket höga kompressionstal just av den anledningen...
sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: Wamilton Freestyle Jetski??!

Inläggav Rudan » 1 september 2011, 20:32

O-ringar är grymma till att hålla tätt.

Men det är möjligt att det är så som du säger. Jag vågar inte svära på att jag har rätt.
Rudan
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 9 augusti 2009, 23:06
Ort: Märsta

Re: Wamilton Freestyle Jetski??!

Inläggav Nesam » 1 september 2011, 21:04

Ja törs inte säga helt säkert heller men jag har sett maskinen
och är lite skeptisk....
Msd:n är nog en Enhancer då originalboxen sitter där
cylindern är shimsad med en aluplatta vid cylinderfoten
(troligen pga att den är strokad men det såg...)
Enkel förgasare,kolla ej storlek kan vara + eller - smak sak
och tyvärr var det nått strul med den (förmodligen o-ringarna?)
då den tyvärr inte gick bra när jag såg den. :roll:

Det är ju annars en snygg maskin men ja kikade inte in motorn
så noggrant,synd att han inte har en bild på den.....
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Wamilton Freestyle Jetski??!

Inläggav sospikey » 2 september 2011, 07:44

Penken skrev:oringen tätar inte mot kompression. den tätar mot vattnet.
problemet med lösa domes är att dom kan vibrera om dom får möjlighet. och då slits ofta materialet i toppskalet. vilket gör att den inte klämmer ner domesarna.
har hört om detta problemet på ADA topparna. inte på dasa.

är väll billetcylindrar? dom borde väll inte kunna droppa ett foder?


Billetcylindrar ja kanske men fodret är stål och ivärmt. Aluminium behöver NiCaSil på sig för att hålla som foder...
sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: Wamilton Freestyle Jetski??!

Inläggav Rudan » 2 september 2011, 10:09

Nesam skrev:Ja törs inte säga helt säkert heller men jag har sett maskinen
och är lite skeptisk....
Msd:n är nog en Enhancer då originalboxen sitter där
cylindern är shimsad med en aluplatta vid cylinderfoten
(troligen pga att den är strokad men det såg...)
Enkel förgasare,kolla ej storlek kan vara + eller - smak sak
och tyvärr var det nått strul med den (förmodligen o-ringarna?)
då den tyvärr inte gick bra när jag såg den. :roll:

Det är ju annars en snygg maskin men ja kikade inte in motorn
så noggrant,synd att han inte har en bild på den.....



Ja, det finns väll en anledning till varför det inte finns någon bild ifrån motorrummet upplagd på blocket. Känns som en rättså väsentlig del.
Låter som att det inte är något att satsa på iaf.
Rudan
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 9 augusti 2009, 23:06
Ort: Märsta

Re: Wamilton Freestyle Jetski??!

Inläggav sospikey » 2 september 2011, 12:39

Rudan skrev:O-ringar är grymma till att hålla tätt.

Men det är möjligt att det är så som du säger. Jag vågar inte svära på att jag har rätt.


Läs gärna här, en bit ned i texten:

http://www.groupk.com/y633-781sj-all.htm
sospikey
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 20 juni 2009, 18:36

Re: Wamilton Freestyle Jetski??!

Inläggav Rudan » 2 september 2011, 21:08

Tack för upplysningen =)
Då är det alltså precis så som du sa.

Lär sig något nytt varje dag.
Rudan
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 9 augusti 2009, 23:06
Ort: Märsta

Re: Wamilton Freestyle Jetski??!

Inläggav Nesam » 24 oktober 2011, 17:56

Tänkte bara komma med en liten inputt ang maskinen,såg en gammal
annons på en europeisk sida och priset var 14 000 Euro :shock:
Det måste vart annan motor etc än det jag såg eller så var annonsen
vääldigt gammal för ger man 14 000 Euro för den nu så säger ja
stackars köpare :razz:
Madmans Return.....
Om man tror man kan Allt har man fel...

Kör:Superjet Riva edit -99
Xl 700
Användarvisningsbild
Nesam
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 2 april 2009, 12:29
Ort: Björbo

Re: Wamilton Freestyle Jetski??!

Inläggav mr.turbo » 29 oktober 2011, 22:17

Har någon kollat hur mycket komp motorn har? spikar den kan den skjuta o-ringar när som helst.
Blåste en 1mm kopparpackning på min 1100r turbo ,trycktes ut en cm utan för 3ans cyl ,den slutade plötsligt accelerera vid 330km och började låta konstigt .Det var spikningar som var
orsaken.
mr.turbo
Jetski in Sweden VIP
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 2 juni 2009, 20:00


Återgå till Yamaha Superjet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst